Run, relax, run

1 juni 2016 - Myvatn, IJsland

31 mei 2016

We beginnen de dag rustig aan en verkassen onze complete ontbijttafel naar de rand van het meer, waar we eerst maar eens van het zonnetje genieten. Daarna gaat het naar onze eerste stop van vandaag, Grjótagjá.

Grjótagjá is een barst in de aardkorst waarin weer 2 grotten met warm water zijn ontstaan. Vroeger werd hierin gebaad, echter steeg de temperatuur in de jaren 70 plotseling van 40 naar 70 graden. In,iddels koelt het weer langzaam iets af, maar het is nog steeds te warm om in te baden. Voor fotografen valt hier echter genoeg te halen en wij schieten een van onze mooiste foto's ooit. Onze beste foto's plaatsen we overigens nooit op deze site of op Facebook. Deze zijn na onze vakantie te zien op de fotografie website 500px, waar deze foto's zijn beschermd door een licentie en ze geen eigen leven kunnen gaan leiden op internet. Maar dit terzijde.

Vanuit Grjótagjá kunnen we de krater van Hverfell zien liggen en aangezien het weer vandaag stukken beter is dan gister besluiten we deze alsnog te beklimmen. Hverfell is een explosiekrater met een diameter van ruim 1 kilometer, die grotendeels uit as is opgebouwd. Alhoewel weer een flinke klim en een aanslag op de kuiten, hebben we vanaf de kraterrand een mooi uitzicht op de krater maar ook op de omgeving. Bovendien hebben we zicht op een andere explosiekrater, de Lúdent waar de eerste Amerikanen die op de maan zijn geland, hebben geoefend. Wij vervullen hier andere persoonlijke doelen, namelijk "dansen op een vulkaan" en " hardlopend de krater rond".

In de middag is het dan wat ons betreft tijd voor wat ontspanning en die vinden we bij Jardbödin, het Noord-IJslandse antwoord op de Blue Lagoon maar kleiner en minder commercieel. Hier dobberen we lekker in het helderblauwe, mineraalrijke, natuurlijk warme water, terwijl we van het uitzicht genieten.

Met een heerlijk babyhuidje beginnen we aan het laatste uitstapje van de dag, de Dettifoss en de Selfoss. Beide watervallen liggen 200 meter uit elkaar maar de weg er naartoe is een uitdaging. Omdat de sneeuw hier na de winter nog lang niet overal gesmolten is, is het pad (met rotsen overigens) nog zeer moeilijk begaanbaar. We hebben overigens geluk want het is vanaf vandaag pas weer opengesteld. Het is dan ook een hele kluif om heelhuids bij de watervallen aan te komen. Het is het uiteindelijk meer dan waard.

Selfoss is een spectaculaire waterval die van 2 zijden een kloof in stort en doet denken aan de Niagarafalls in het klein. Dettifos daarintegen is een monster die gemiddeld 193 kuub water per seconde over zijn rand gooit. Overigens was de oostoever niet toegankelijk maar wij herkenden in Dettifoss direct de waterval waarin de alien in de film "Prometeus" vanaf de oostoever het eerste dna in de waterval gooit waaruit uiteindelijk het leven ontstaat.

Na weer een dag vol indrukken, vinden we een kampeerplek met een kleine pizzeria op het terrein. Ik denk niet dat we koken vanavond....

1. Marcel:
    1 juni 2016
    Dat ziet er inderdaad uit als een plekje voor héle mooie foto's! We zijn benieuwd!
  2. Michel:
    1 juni 2016
    Haal er even 1 zin uit. " onze beste foto's plaatsen we niet op deze site of op Facebook "??????? Maw jullie hebben nog veel indrukwekkende foto's gemaakt dan wat we nu al hebben gezien???? Je maakt een grapje Nico?