Husavik

2 juni 2016 - Akureyri, IJsland

1 juni 2016

Het is weer een onstuimig nachtje geweest maar gelukkig gaat de wind in de ochtend liggen en is het zonnetje sterk genoeg om buiten te kunnen ontbijten. Nog even douchen en de spullen bij elkaar rapen en hup, naar Húsavík. Een uur later komen we al in Húsavík aan, dit ondanks het feit dat meer dan de helft van de route bestond uit gravelweg. Op de kaart leek het verder weg.

Húsavík is voor IJslandse begrippen een grote vissers- en handelsplaats en de naam betekent letterlijk huizenbaai. Verder staat Húsavík bekend als de walvis hoofdstad van de wereld en dat is precies de reden waarom wij hier zijn. De kans dat je ze hier treft is zo goed als zeker.

Nadat we ons ticket hebben gekocht krijgen we aan boord een warme overall (absoluut nodig ook al waren we al goed ingepakt) gaat het om 11.00 naar de overkant van de Skjálfandi-baai. Al die tijd zijn onze ogen gericht op het water, op zoek naar uitblazende walvissen en zwarte silhouetten.

Op het moment dat we in de koudere wateren terecht komen (ook op de boot goed te voelen) gaat het meteen los. Overal krijsende zeevogels en waterdamp dat als een soort geiser omhoog word gespoten. We zitten midden in een groep Minke walvissen en er zwemt zelfs een bultrug rond. De gids kan het bijna niet bijbenen. "One 'o clock minke, eleven 'o clock humpback, seven 'o clock minke", klinkt het en iedereen schuift van de ene plek naar de andere om maar niets te missen. Dit gaat ongeveer een uur zo door.

Na totaal 2 uur op zee waarvan een uur tussen de walvissen is het tijd om terug te varen en is iedereen inmiddels behoorlijk verkleumd. De bemanning had daar al op gerekend en er word een paar liter warme chocolademelk klaargemaakt met daarbij een kaneelbroodje. Een goede zet.

Terug aan de kade lunchen we bij een restaurant waar we op vertoon van ons ticket 10 % korting krijgen (we blijven Nederlanders) en vullen ons proviant aan bij de plaatselijke supermarkt. Vervolgens gaat het richting Akureyri, waar we morgen willen rondkijken.......

1. Anouk:
    2 juni 2016
    Schitterend wat maken jullie toch weer een geweldige reis zeg echt super.
  2. Hanneke:
    2 juni 2016
    heel mooi weer wat jullie allemaal mee maken.
    ik geniet er ook van hoor wat ik zie en lees.