Myvatn

31 mei 2016 - Myvatn, IJsland

30 mei  2016
De zon is al heerlijk warm als we 's ochtends de deur van de camper openen. Een genot om op te staan. Snel ruimen we de camper weer in want we hebben vandaag een reisdagje met hooguit een klein atractie op het eind van de dag.

We rijden vandaag, wederom via Egilstadir naar Myvatn. Wel met een kleine omweg, want omwille van de mooie uitzichten rijden we om het meer Lagarfljot heen. Bovendien zou er een Lagarfljot een soortgelijk monster als in Loch Ness rondzwemmen en dat willen we natuurlijk niet missen. Helaas blijft het water spiegelglad.

Na het rondje om het meer gaat het vol gas naar Myvatn. Myvatn is het op drie na grootste meer van IJsland en is omringd met allerlei bezienswaardigheden. De eerste komen we aan het einde van de dag al tegen, en dat zijn de vulkanen Krafla en Hverfell met daaromheen hun geothermische gebieden. Helaas liggen de kraters met hun kop in de laaghangende bewolking maar de geothermische gebieden zijn nog goed zichtbaar en zeker ruikbaar. De rotte eierenlucht die uit de stoom en bubbelende modder komt, is niet te harden. De temperatuur is gelukkig op die plek een stuk warmer en dat voelt aangenaam want gemiddeld genomen is het hier weer een stuk frisser dan in de Oostfjorden. Ondanks de lucht staan we regelmatig in de stoom om op te warmen.

Inmiddels is het alweer 19.00 uur geworden en zoeken we een kampeerplek op langs het meer van Myvatn. De eigenaar van de camping gaat goed op in het Lord of the Rings decor, hij lijkt én klinkt zelfs een beetje als Smeagól.......Goodnight....my precious....

1. Joke:
    31 mei 2016
    Hoe zit het met de muggen daar?