Roadtrippin'

30 mei 2016 - Seydisfjordur, IJsland

29 mei 2016.

Vandaag weer een heuse roadtrip. We verlaten ringweg 1 en duiken via de 96 verder de Oostfjorden in. Terwijl we langs het water kronkelen door plaatsjes als Stödvarjödur en Fáskrudsfjördur (slechts enkele tientallen inwoners), wisselen gravel en asfalt elkaar af. Echt bekende highlights zijn er vanaf hier niet echt meer dus (en het was al niet superdruk) komen we slechts nog af en toe toeristen tegen. Sterker nog, sommige stukken zijn we helemaal alleen en treffen we nog minder auto's op de weg dan in Australië.

We gaan gewoon weer verder met onze aaah en oooh momenten want IJsland trekt weer allerlei cadeautjes uit de kast voor ons. De dag begint bewolkt en dat doet al geen afbreuk aan de scenery. Maar als na de tunnel bij Reydarfjördur de besneeuwde bergpas Fagridalur overkomen breekt de zon door en zien we in het dal Egilstadir liggen, een fenomenaal uitzicht.

We steken meteen door naar de 93 richting Seydisfjördur. Ook hier beginnen we meer met een stevige klim en komen weer terecht op een besneeuwde bergpas. Wederom een prachtige route en we stoppen zelfs nog even om in de sneeuw te zonnen.
Op de weg naar beneden zien we ook in de verte Seydisfjördur liggen. Wederom een fenomenaal uitzicht. We staan op een rots en het is alsof we de route van de hobbits in lord of the rings volgen, verderop ligt Mordor (Seydisfjördur dus.

Seydisfjördur is een handels- en visserplaats en ook de veerboot vanaf het Europese vasteland, komt hier aan (dus als je nog eens met je eigen camper hiernaar toe wilt is dit je eerste kennismaking met IJsland). Wij vinden het een prachtig plaatsje met z'n gekleurde huisjes en prachtige liggen tussen de bergen van het fjord. We kijken even rond maar genieten vooral van het zonnetje op een terras.

De weg naar Seydisfjördur is uiteindelijk doodlopend dus moeten we dezelfde weg weer terug om weer via Egilstadir naar onze eindbestemming Borgarfjördur te rijden. Egilstadir zelf laten we in principe voor wat het is, niet meer dan een wat grotere pleisterplaats.

De route naar Borgarfjördur is wederom......ach laten we er maar mee ophouden, jullie snappen de boodschap. We hebben alle superlatieven al gebruikt. Laten we het er maar op houden dat God een zeer goede dag had toen hij IJsland heeft ontworpen.
Weer een mooie besneeuwde bergpas dus met bovenop als tractatie een verlate lunch met spectaculair uitzicht. Daarna gaat het voorzichtig over het gravel naar beneden. Bij het remmen rolt de auto over het gravel en er is hier geen vangrail...scary.

Borgarfjördur is ook een visserplaats en is prachtig gelegen in zijn eigen fjord. De reden waarom wij hier echter zijn is dat we gehoord hebben dat er hier op een klif naast de haven een grote kolonie Puffins (papagaaiduikers) nesteld, en die willen we graag zien. Er is ons niet teveel verteld. Bij een prachtig uitzich maken me fantastische foto's van deze leuke beestjes.

Onze kampeerplek is weer de overtreffende trap. Hier gaat er een lekker stuk lamsvlees (er zijn op IJsland meer schapen dan mensen dus raad eens wat hier veel gegeten wordt)op de barbeque en genieten we nog wat na in de zon...

1. Astrid & Peter:
    30 mei 2016
    Wederom ..... Ach laten wij ook maar ophouden: prachtig!!
  2. Michel:
    30 mei 2016
    Verwacht nog steeds een foto waar Smeagol op staat. Nou Frodo , je hebt het zoals gewoonlijk weer heerlijk gedetailleerd omschreven. Zoals elk jaar heb ik ook altijd een beetje vakantie als jullie weg zijn :)
  3. Caroline:
    30 mei 2016
    Wauw, echt prachtig! Wat schrijf je ook leuk. Wordt toch wel weer een plek voor de bucketlist.