Met open mond.....

29 mei 2016 - Fáskrúðsfjörður, IJsland

28 mei  2016

Om 7:00 uur gaat onze wekker alweer, we moeten namelijk om 9:00 bij het ophaalpunt zijn voor onze activiteit voor vandaag. Hiervoor moeten weer zo'n 40 km terugrijden naar een afslag bij Jöklasel, waar onze gids Stephan ons al staat op te wachten. Verder is er niemand. Blijkbaar hebben we een soort van privétour geboekt maar dat kan haast niet voor dat geld.

Toch blijkt het slechts voor ons tweeën en zodra we een lekkere warme overall en een helm aangemeten hebben gekregen gaat het per superjeep (lees een terreinwagen met heeeule grote banden) bergop naar de gletsjer. Dit keer gaan we de hoofdgletjser Vatnajökull op, echter niet te voet. Eenmaal de sneeuwgrens bereikt staan onze sneeuwscooters ons al op te wachten.

Na een korte uitleg rijden we enthousiast achter onze gids aan de gletsjer op, ditmaal is het ijs bedekt met een dikke laag sneeuw. Om de paar kilometer stoppen we voor wat uitleg over de gletsjer of gewoon voor een fotomoment. We hebben een prachtige dag uitgekozen want op een klein beetje laaghangende bewolking na is het zicht perfect en zonnig als we deze voorbij zijn. Het hoogtepunt is toch wel dat we bij een klif in de gletsjer aankomen dat ons uitzicht biedt op een aantal mooie bergtoppen, waaronder de hoogste top van IJsland, de Hvannadalshnúkur. We staan helemaal alleen in de sneeuw.....onze voetstappen zijn de eerste. Wat een ervaring om dankzij die sneeuwscooters op zo'n plek op de gletsjer te kunnen staan.

Om 12:30 zijn we weer beneden en beginnen aan onze tocht naar Breidalsvik. Al snel komen we in de Oostfjorden aan. Hier vermoeden we dat er iemand een spelletje met ons speelt. Na elke bocht  wordt het uitzicht spectaculairder, dit kan haast niet. Dit moet het werk zijn van decorbouwers die telkens een nieuw tafereel voor ons in petto hebben. Besneeuwde bergtop hier, fjordje daar....oja en pleur ook nog even 20 watervallen tegen die bergwand.

Met de mond open rijden we tot aan Breidalsvik, waar we als klap op de vuurpijl (welliswaar uit de wind achter onze auto) nog een tot ook uur of 20:00 buiten kunnen zitten. Met een drankje in de hand, raken we niet uitgesproken over de absurde schoonheid van dit land......