Hue - Hoi An by militairy Jeep

13 mei 2017 - Hoi An, Vietnam

Zaterdag 13 mei

Het ontbijtbuffet in ons boutique hotel is overcompleet, zoveel aanbod. Hoe dan ook het is lekker en we hebben zin in onze activiteit van vandaag.

We hebben onze planning weer eens iets omgegooid. In ons originele plan zouden we vandaag achter op een motor naar Hoi An reizen. Echter kwamen we op tripadvisor een nog coolere transportvorm tegen. We gaan namelijk per militaire jeep, in dit geval een M151 (de opvolger van de Willy's jeep) uit 1962, achtergelaten door de Amerikanen toen ze in 1973 Vietnam verlieten. Gezien de geschiedenis van Vietnam en zeker van deze omgeving vonden we dit een must.

Buiten het hotel staat de eigenaar van de Jeep (mr. Top) al op ons te wachten. Onze rugzakken laat hij alvast naar ons hotel in Hoi An brengen. Wij nemen de toeristische route en zullen bijna de hele dag onderweg zijn. Een van zijn monteurs rijdt met ons mee. Het blijft immers een oude auto. Overigens zullen we in dit deel dezelfde route volgen als het voormalige Top Gear trio tijdens hun reis op scooters door Vietnam. Overal vind je verwijzingen naar dat programma en Vietnamesen zijn ontzettend trots op deze promotie van hun land.

Het geluid van de oude Jeep motor is fenomenaal en het gevoel van vrijheid in zo'n auto pakt je nog meer dan in een normale cabrio. Rijdend door het Vietnamese landschap en dorpjes geven ons het gevoel dat de tijd heeft stilgestaan. De auto past gewoon in het decor. Zeker vanwege het feit dat we ook nog eens stoppen bij oude Amerikaanse bunkers.

Onze eerste echte stop is een klein traditioneel dorp waar op dat moment een markt gaande is. Alsof we met de Jeep al niet bekijks genoeg hadden springen deze twee lange westerlingen in het dorp natuurlijk ook meteen uit en hebben we weer even een China flashback, waar we om de paar meter werden aangeklampt voor een foto. Het heeft ook wel weer iets al die aandacht.

Na 20 minuten zitten we weer in de Jeep, onderweg naar onzé volgende stop. Na. En klein uurtje komen we aan bij Elephant Waterfalls, waar we uitgebreide de tijd nemen om lekker te zwemmen. Een gezellige boel daar want complete Vietnamese families komen daar op dagtrip. De overdekte ligplekken worden dan ook gebruikt om gezellig met de hele familie te picknicken. Wat een leuke plek.

Rond lunchtijd komen we aan bij de Lap An Lagune waar we onze lunch hebben in een drijvend visrestaurant. Op advies van meneer Top eten we daar kokkels, oesters en gamba's, uiteraard met de bijbehorende rijst en groenten. Een absolute smaakbeleving en voor 6 euro pp incl. drank, prijstechnisch wederom een lachertje.

Met onze buik vol beginnen we aan de Hai Van Pas, door Jeremy Clarkson van Topgear omschreven als "een van de beste kustwegen ter wereld". Letterlijk vertaal betekend Hai Van Pas, Oceaan Wolken pas (uiteraard vanwege/de nevel en wolken die hoog in deze pas ontstaan). Deze pas is tevens de scheiding van de klimaten. Ten noorden is het weer vaak bewolkter en natter, terwijl ten zuiden van de pas het weer nog warmer en droger is. Wij zij het in ieder geval met Jeremy Clarkson eens. Wat een fantastische weg en uitzicht.

Als we de pas hebben gehad zijn we bijna direct in Da Nang waar we nog even stoppen bij My Khe Beach, ook wel China Beach genoemd. Dit vanwege het feit dat de Amerikanen hier vanuit de Zuid-Chinese zee aan land kwamen. Na Da Nang zijn we ook binnen het uur in Hoi An waar meneer Top ons bij ons volgende Hotel afzet. Onze rugzakken zijn inmiddels al gearriveerd....Wat betreft meneer Top....meneer Top is top....wat een topvent...met een topconcept....op deze topreisdag....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Joke:
    13 mei 2017
    Klokslag 18.00 uur......pling....het reisverslag......ik kan er aan verslaafd raken :p
    Wat een luxe weer vandaag.......uitgebreid ontbijt voor een habbekrats.....eigen chauffeur en monteur....genieten jongens.
  2. Joop:
    13 mei 2017
    Mooi verhaal en weer prachtige foto's........krijg alweer heimwee naar dit mooie fantastische land.

Geniet er van.
  3. Michel: