Hanoi-Hue

12 mei 2017 - Hue, Vietnam

Vrijdag 12 mei

Om 6.00 uur staan we al naast ons bed want onze vlucht vertrekt om 8.45 uur. Vandaag laten we het noorden van Vietnam en onze uitvalsbasis Hanoi achter ons. Een ontbijt zit er even niet in want de chauffeur staat om exact 6.30 uur voor de deur.

We zijn om 7.00 uur op het vliegveld en het inchecken en de veiligheidscontrole gaat als een geoliede machine. Er is dus nog genoeg tijd om alsnog een ontbijtje te scoren.

Dit is dus de reden waarom we de uiteindelijk besloten hebben om toch het vliegtuig in plaats van de trein te nemen. Precies een uur nadat we zijn opgestegen stappen we namelijk zo fris als een hoentje uit in Hue en dit voor hetzelfde geld als 11 tot 13 uur in de trein.

In Hue staat ons net zoals in Hanoi een chauffeur van het hotel op te wachten en na een rit van een half uur komen we aan bij het hotel. Het Scarlett boutique hotel bestaat nog maar negen maanden en is in principe dus nog hagelnieuw. Wederom krijgen we in Vietnam waar voor ons geld. Onze bagage wordt alvast naar de kamer gebracht terwijl wij inchecken met een welkomstdrankje en een schaaltje fruit. De kamer zelf is weer een uiterst aangename plek. Nadat we onszelf hebben geïnstalleerd gaan we gauw op pad om nog wat van Hue te kunnen zien. We zijn hier namelijk maar 1 nacht.

Hue was ooit de hoofdstad van Vietnam en ligt ongeveer halverwege Hanoi en Ho Chi Minh Stad. Dankzij een veelzijdige geschiedenis van meerder Dynastieën is Hue nu een van de grootste bezienswaardigheden van het land. Wij gaan vandaag voor een aantal highlights van deze stad.

Na een korte wandeling komen we aan bij de Parfumrivier waar we ons transportmiddel vinden. De drakenboot is in Hue voor toeristen een net zo'n gangbaar vervoermiddel als een riksja. We hebben de drakenboot voor ons tweeën en laten ons afzetten bij de Thien Mu Pagode vanwaar in 1963 de monnik, Thich Quang Duc, naar Ho Chi Minh Stad (destijds Saigon) reed en zich zelf uit protest in brand stak. De foto van de brandende monnik is wereldberoemd. De auto waarmee hij naar Ho Chi Minh Stad reed (en die ook op de beruchte foto staat), staat hier achter de pagode.

Onze drakenbootkapitein heeft op ons gewacht en brengt ons naar de Citadel. Binnen de 8 meter hoge muren van de Citadel bevind zich een complex dat is opgetrokken naar het voorbeeld van de verboden stad in Beijing en wij zien inderdaad ook erg veel overeenkomsten. Er wordt gezegd dat je voor de citadel minimaal een halve dag moet uitrekken en dat redden we dan ook met gemak. Hierna zijn we door hitte en afstand totaal gesloopt.

Als we de Citadel uitsloffen zien we links een aantal overblijfselen van de Vietnam oorlog en herinneren we ons ergens gelezen te hebben dat dit gebied een van de zwaarst bevochten gebieden uit deze oorlog is. De beruchte "Hamburger Hill" is hier dan ook vlakbij en de laatste scene's uit de film "Full Metal Jacket" spelen zich ook af hier rond de Citadel. De door de Amerikanen achtergelaten tanks en helicopters hier voor onze neus zijn daarvan de stille getuige.

Uiteindelijk komen we op ons tandvlees aan inde wijk waar ons hotel ligt en besluiten we maar even een paar uurtjes te relaxen in een van de vele pubs die de wijk rijk is. In the Gecko Pub proberen we het lokale bier en de lokale specialiteiten..dik verdiend vinden we zelf.

1. Joke:
    12 mei 2017
    Ik had de hoop al opgegeven voor het reisverslag van vandaag.....maar tadaaa !!!!
    Wel gave hotelkamers allemaal en het toeristenseizoen moet ook nog beginnen lijkt me.....wat een rust.
  2. Michel:
    12 mei 2017
    Kun je de volgende keer niet gewoon naar salou, mallorca of van mijn part texel gaan. Mijn ogen brein en hart kunnen de schoonheid van de foto's en jaloers makende verhalen niet meer aan....zeg ik natuurlijk met een vette knipoog