Halong Bay

11 mei 2017 - Halong Bay, Vietnam

Woensdag 10 mei

Wederom laten we na het ontbijt onze rugzakken achter en gaan slechts op pad met de benodigdheden voor 1 overnachting. Buiten worden we opgepikt door een busje van de rederij Serena. In tegenstelling tot ons eerste uitstapje hebben we hier voldoende beenruimte en kunnen we uiterst comfortabel zitten.Het busje brengt ons in ongeveer 3,5 uur naar Halong Bay, waar we een 2-daagse cruise door de baai hebben geboekt.

Onze chauffeur blijkt een absolute cowboy op de weg. Op voorhand vertelt hij al dat de weg naar Halong Bay over de volledige lengte altijd druk is en dat hij, om te voorkomen dat de trip 5 uur gaat duren, zich niet overal aan de regels houdt. Dat blijkt niets teveel gezegd. Met de ene hand voortdurend op de claxon en de wijs- en middelvinger van de andere hand achter de hendel van het grote licht, profiteerde hij van elk stukje beschikbaar asfalt, duikt in gaten waarvan wij niet verwacht hadden dat er een auto door paste en haalt zowel links als rechts in op een enkele rijstrook. De brommer, scooter, auto en vrachtwagenchauffeurs lijken echter amper geschrokken en het blijkt dat niet alleen onze chauffeur zo rijdt. Halverwege mogen we even bijkomen in een (zoals het lijkt) speciaal voor toeristen opgezette gigantische winkel met zijden artikelen, waar we gelukkig ook nog even een bakje koffie kunnen drinken.

Rond het middaguur komen we aan in Halong haven waar we worden opgevangen door onze gids Tran en met een sloep naar ons schip (de Syrena 01) worden gebracht. Het schip is lang niet vol en wij delen deze ruimte met een klein groepje Fransen. In het restaurant staan tafels met een Deense (Dutch werd niet helemaal begrepen) en Franse vlag waar we kunnen plaatsnemen en Tran ons onze kamersleutel overhandigd. Hierna brengen we onze spullen weg.

Het schip is inmiddels in beweging gekomen als we weer terugkeren aan onze tafel met inmiddels de Nederlandse vlag :-). Terwijl we de bergen van Halong Bay dichterbij zien komen worden we getrakteerd op een meergangen Vietnamese lunch.

Terwijl we nog volop van onze lunch genieten komen we aan in de Baai van Ha Long oftewel Halong Bay, een van de mooiste gebieden in Zuidoost-Azië. De baai is nog groter dan we gedacht hadden en blijkt ca. 1500 km te beslaan. Uit de zee rijzen meer dan 3000 kalkstenen eilandjes op. De soms wonderlijk gevormde rotsformaties en de vele grotten vormen een bijna mystieke wereld en het is dan in onze beleving dan ook niet meer dan logisch dat de baai op de Werelderfgoedlijst van Unesco is opgenomen.

Na ongeveer 2,5 uur varen gaan we voor anker en stappen we weer over in de sloep die ons ook naar het schip toebracht (deze hing op sleeptouw achter het schip). Met deze sloep worden we naar de Hang Sun Sot (grot van de verrassing) gebracht. In drie grote aan elkaar geclusterde grotten bekijken we een aantal wonderlijke rotsformaties.

Vervolgens brengt onze sloep ons naar een van de eilandjes met een strandje waar we rest van de middag kunnen zwemmen en de sloep ons uiteindelijk weer naar de Syrena brengt.

Voordat we aan het diner beginnen is er eerst nog tijd voor een drankje en een workshop springrolls (mini loempia) maken. Charissa gaat de uitdaging aan en wint een wedstrijdje "wie het eerst 2 springrolls maakt" van een Française.

Het diner is wederom een culinair meergangen hoogstandje van Vietnamese specialiteiten, waarna we de activiteiten afsluiten met het vissen op inktvissen (Deze willen helaas niet bijten). De rest van de avond brengen we door op het bovenste dek met een drankje en genieten van het uitzicht.

Donderdag 11 mei

Nog voor het ontbijt staan we met z'n allen buiten om de dag fit te beginnen met een lesje Tai-Chi. Boven op het zonnedek met dit uitzicht een bijzonder bevredigende en ontspannen ervaring.

Kort na het ontbijt zitten we alweer vrij snel in onze sloep en varen naar Hang Hanh, waar we overstappen in een traditionele roeiboot met Vietnamese roeier/gids. Dit eilandje bestaat uit een tunnelgrot die toegang verschaft aan een verborgen baai. Deze compleet omsloten baai word bewoond door talloze apen (makaken volgens ons) die in de begroeiing van, maar ook, aan de rotswanden hangen en klauteren. Met dit bezoek eindigt onze laatste activiteit in Halong Bay.

Nadat we weer aan boord van de Syrena 01 zijn gegaan wordt er wederom een superlunch geserveerd waarna het schip zich weer in beweging zet. Helaas is het dan alweer tijd om Halong Bay te verlaten. Twee en een half uur later zetten we dan ook weer voet aan wal in Halong haven waar onze cowboy chauffeur ons alweer staat op te wachten.

De terugrit gaat net zo ruw als de heenrit maar we merken dat we daar al aardig aan beginnen te wennen. Eenmaal terug in onze hotelkamer verbazen we ons wederom over de avondspits die zich onder ons balkon vormgeeft. Dit is ons vermaak tot aan het avondeten. Kijken of we met tripadvisor weer een goede tent kunnen vinden....

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joke:
    11 mei 2017
    Was weer genieten ...!!! Van wie heeft ie dat schrijftalent toch?! Niet van mij in elk geval :(
  2. Astrid & Peter:
    12 mei 2017
    Geweldige belevenissen weer deze 2 dagen. Leuk verwoord weer!
  3. Hanneke:
    12 mei 2017
    Ja zeker knap Joke hoe hij dat allemaal verwoord.
    Het was weer geweldig om dit te lezen.
    Verborgen talenten Charissa met koken. Had ik nooit verwacht hoor. (grapje).