Mai Châu

8 mei 2017 - Mai Chau, Vietnam

Zondag 7 mei

Na een eenvoudig maar goed ontbijt, worden we om 8.00 uur alweer opgepikt. We hebben een 2-daagse tour geboekt naar Mai Châu. We nemen alleen mee wat we echt nodig hebben voor 1 nacht en laten de rest van onze spullen achter in ons hotel in Hanoi.

De Mai-Châu vallei ligt op zo'n 150 km ten westen van Hanoi en wordt gezien als een rustiger alternatief voor het veel toeristischer Sapa.

In het busje dat langs verschillende hotels rijdt om alle deelnemers voor deze tocht op te halen, blijkt dat ze nog niet echt zijn ingericht om de over het algemeen wat langere westerling te vervoeren. Beenruimte is er niet en opgevouwen tussen 2 stoelen beginnen we aan de ruim 4 uur durende tocht naar Mai-Châu.

De 2 stops waar we even de benen kunnen strekken en van het uitzicht kunnen genieten zijn voor ons dan ook ware traktaties.

Als we na ruim 4 uur aankomen staat er een geweldige Vietnamese lunch voor ons klaar. Het enige dat niet in ons arrangement is inbegrepen zijn de drankjes maar voor het afrekenen van (omgerekend) 1,30 euro voor een halve liter bier en een Coca-cola, trekken we graag de portemonnee.

Na de lunch kunnen we inchecken en krijgen we de sleutel van ons knusse huisje met weids uitzicht over de rijstvelden en hebben we een uurtje tijd voor onszelf. Om 15.00  uur staat onze gids met de fietsen klaar.

We fietsen door de uitgestrekte groene vallei, met kleine dorpjes, boerderijen en (traditionele) huizen op palen die we tijdens een van onze stops bezoeken. Verder komen we langs kleine markjes waar ze de lokaal geweven producten verkopen en lopen we een rijstveld in om uitleg te krijgen over het verbouw- en oogstproces van rijst. Zwaar bezweet door de drukkende hitte komen we drie uur later weer aan bij ons huisje. Een douche is het enige waarnaar we verlangen.

Nadat we hebben gedoucht, staat er een heerlijke barbecue voor ons klaar en worden we getrakteerd op een optreden met zang en dans van de lokale bevolking (in dit gebied woont voornamelijk de Witte Thai minderheid). Uiteindelijk resulteert het erin dat wij uiteindelijk ook meedansen in een bamboedans waarbij er 2 bamboepalen op enkelhoogte tegen elkaar geklapt worden en men zo sierlijk mogelijk door de dichtklappende palen danst. Levensgevaarlijk, vooral na het nuttigen van de lokale rijstwijn "Ruou Can". De rest van de avond vloeit de drank dan ook nog rijkelijk.

Maandag 8 mei

Ons ontbijt bestaat uit een combinatie van Vietnamese en Westerse gerechten en hebben we buiten de keuze in diverse soorten noedels ook de mogelijkheid om ons bord te vullen met ontbijtpannenkoeken en toast met ei.

Met de buik vol stappen we weer op de fiets. Dit keer duurt de tocht maar 30 minuten waarna we de fiets laten staan om van daaruit verder te lopen. We wandelen door het bergachtige gedeelte van Mai Châu en lopen weer door diverse dorpje waar we bovendien veel contact hebben met de lokale bevolking. Twee keer worden we zelfs een school binnen gehaald om foto's te maken en blijven de kinderen het enige Engelse zinnetje  dat ze kennen op ons afvuren (what is your name?). Daar is bovendien de polaroid camera van Charissa een absolute hit en blijven er een aantal instant foto's achter in de klaslokalen.

Het laatste stuk van onze klim in de bergen is niet te doen en zelfs onze gids vind het te heet. Echter omdat hij het onacceptabel vindt dat wij de plek met het mooiste uitzicht gaan missen, laat hij door familie 2 brommers aanrukken om ons toch naar boven te kunnen brengen. De tocht die volgt over de smalle junglepaden is er een om niet te vergeten maar het uitzicht op de rijstterrassen boven op de berg is fenomenaal.

De afdaling is een verademing en gaat via verkoelende junglepaden. Uiteindelijk komen we weer bij onze fietsen aan en drinken we nog een gezellig kopje thee met de eigenaar van het huis waar onze fietsen staan gestald. Super geïnteresseerd in waar we vandaan komen laat ie zelfs een atlas aanrukken, zodat we kunnen aanwijzen waar we vandaan komen....best ver weg concludeert hij.

Aangekomen bij ons huisje kunnen we gelukkig nog even douchen voordat we uitchecken en aanschuiven bij wederom een supergevarieerde Vietnamese lunch.

Net wat we nodig hebben voordat we weer als sardientjes in een ton aan de terugreis beginnen.

Uiteindelijk komen we rond 20.00 uur weer aan in Hanoi, waar we een leuk restaurantje opzoeken en waar we ons nogmaals verbazen over het feit dat we samen voor zo'n 10 euro inclusief drank ons buikje kunnen vullen.....

P.S. Eindelijk weer een manier gevonden om de foto's te kunnen uploaden dus die van dag 1 hebben we ook nog even geplaatst.

1. Mieke:
    8 mei 2017
    Heerlijk dit verhaal....Mai Chau zijn wij ook geweest! .... voel heimwee! Pas op: Vietnam is verslavend. Het is zo mooi, mensen zo lief en eten zo goddelijk lekker.
    Geniet ervan... ik reis iig mee in gedachten en beleef weer Vietnam.
    lfs mieke
  2. Joke:
    8 mei 2017
    Wat een pracht verslag....indrukwekkend....zo leuk met die schoolkindjes.....en die prijzen om je dood te lachen. Knuf..knuf!!!!