Land van Trollen en Elfen

25 mei 2016 - Skaftafell, IJsland

24 mei 2016

Wakker worden in the middle of nowhere langs de kant van de weg is toch wel weer een bijzondere ervaring. Enige minpuntje is het ontbreken van voorzieningen. Reden voor ons om weer een stukje terug te rijden en tegen een kleine vergoeding gebruik te maken van de voorzieningen op de camping recht tegenover de Skógafoss. We vonden echter nergens nog een camping met een soort van centraal punt waar we onze apparaten konden opladen dus het meebrengen van onze eigen omvormer blijkt dan ook een gouden greep.

Helemaal fris gaan we dan ook weer gauw op pad en het duurt ook niet lang voordat we aankomen bij Dyrhólaey, een in zee stekende, 120 meter hoge kaap met aan de zeezijde een groot gat. Het is het zuidelijkste puntje van IJsland. Een mooie plek om de dag te beginnen. In de verte zien we onze volgende stop Reynisdrangar al liggen.

Voordat we het strand bij Reynisdrangar zelf betreden, drinken we eerst nog even een cappucino bij een barretje aan het begin van het strand.
Het zand van Reynisdrangar is gitzwart en de bizarre grijze basalt formaties (die overigens de inspiratiebron waren voor grillige hoeken van de Halgrímskirkja in Reykjavik) steken er helder bij af. De bizarre rotsformaties in het water zijn volgens de legendes de masten van een driemaster die door trollen naar de kust is gelokt en in steen is veranderd. We lopen hier een uurtje rond voordat we verderrijden naar het vlakbij gelegen Vik í Myrdal (kortweg Vik).

In Vik slaan we weer even de nodige proviant in, het campertje is immers niet zo groot dus we moeten regelmatig bijvullen. Eenmaal gedaan zoeken we een leuke parkeerplek voor de lunch en een middagdutje. De fikse wandeling van gisteravond zit nog aardig in de benen.

De klapper en tevens afsluiter van de dag is toch wel de verborgen verassing Fjadrárgljúfur. Deze kloof in de Fjadrá-rivier is echt adembenemend en lijkt echt rechtstreek uit "The Lord of the Rings" te komen, we zien nog net geen trollen en elfen dansen. De kloof met stijle kliffen doorbreekt het weelderige groene moslandschap en nodigt uit tot halsbrekende toeren voor mooie foto's (geen zorgen moeders, we hebben ons koppie d'r bij). Wat ons betreft staat deze kloof zeker in de top 10 met mooiste plekken op aarde. De schoonheid is niet met foto's over te brengen.

Met moeite nemen we afscheid van de kloof en slepen ons naar de auto om verder te rijden naar onze slaapplek in Kirkjubæjaklaustur. We verwennen onszelf met een lekker stuk vlees van de barbeque en genieten nog na met de vandaag geschoten foto's...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joke:
    25 mei 2016
    Over die voorzieningen hebben we het hier ook al gehad....:) We zijn benieuwd naar de verhalen!!!!