Hai Haai

19 mei 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Heel eventjes hebben we spijt dat we deze activiteit vandaag hebben gepland, de wekker gaat namelijk al om 4.45 uur. Die spijt verdwijnt heel snel als we in de lobby aankomen en buiten een busje zien staan met daarop de afbeelding van een witte haai. Dit busje is van de White Shark Company en komt ons vandaag halen voor een ontmoeting met witte haaien. Ook wel de mensenhaai genomend. Het ritje naar Kleinbaai duur echter langer dan 2 uur en deze tijd grijpen we dan ook aan om tijdens de rit nog even een tukkie doen.

Om iets voor acht komen we aan bij het hoofdkwartier van de White Shark Diving Company waar we worden opgewacht met een lekker ontbijt en nog belangrijker...koffie. Na het ontbijt is het tijd voor de veiligheidsinstructie en jullie begrijpen het al...GEEN HANDJES BUITEN DE KOOI!! Na de instructie gaan we meteen het strand op waar de boot inmiddels door een tractor het water in wordt gereden. Als we het formaat van de boot zien denken we metaan de film ''Jaws''...deze is namelijijk zo'n beetje van hetzelfde formaat als in de film, waar de jager tegen de stuurman zeg:..''I think we need a bigger boat'' :). Als de boot op volle vaart is krijgen we nog een veiligheidsinstructie. Dit keer over het werkgebied van de bemanning en over de risico's die daar voor de passagiers aan kleven. Denk aan touwen, gladde plekken en dergelijke.

Na een tochtje van ongeveer 20 minuten gaat direct de kooi het water in en wordt er een soort vismurrie en een vissekom aan een touw (wat een stank) overboord gegooid. Terwijl de schipper staat uit te leggen dat een haai tenslotte een wild dier is en het een kwartier, uur, drie uur duurt voordat hij zich laat zien (of misschien ook wel helemaal niet) roept de stuurman ineens SHARK!! En moet iedereen ineens tegelijk zijn wetsuit aantrekken...en dat op zo'n kleine op een neer deinende boot. Hoe dan ook, we hebben mazzel.

Het water is zo'n 15 graden..voor ons Hollanders goed te doen maar de Australiers en stelletjes uit andere warme oorden kunnen een gilletje of een vloek maar moeilijk onderdrukken. Het staan/drijven is even wennen. De ruimte is beperkt en als je jezelf op aangeven van de schipper onderwater trekt is het wel even oppassen dat je niet alsnog ledematen per ongelukt buiten de kooi steekt...zeker niet nu er inmiddels al 3 van verschillende formaten rond de kooi cirkelen en je ze nooit alle drie in de gaten kunt houden.

Gezien het feit dat we zonder flessen duiken wachten we op het commando van de schipper en duiken we onder als hij het zegt. Onderwater zien we dit indrukwekkende beest aan ons voorbij zwemmen en kijken we de dood letterlijk in de ogen. Een aantal keren trekken ze vanaf de boot - de eerder genoemde vissekop - naar onze boot toe om om de haai te verleiden om er in te happen. Een aantal keren lukt dat, en dan ontstaat er een worsteling tussen de haai en de vissekop. We zien de haai in al zijn kracht terwijl hij al happend met zijn lijf en staart tegen de kooi slaat. Wat een power. Na deze momenten komen we met zijn allen al juichend en schreeuwend weer boven water...een haast onwerkelijke ervaring.

Dit houden we ongeveer 3 uur vol waarna we weer terugkeren naar Kleinbaai. Na zolang in het water zijn wij inmiddels verkleumd. Gelukkig worden we in het hoofdkwartier van White Shark Diving Company opgevangen met een heerlijke warme pasta lunch en warmen we onszelf van binnuit weer op. Nadat we ons Shark Dive Certificate in ontvangst hebben genomen kunnen we weer op de weg terug.

Op de terugweg zien we hoe mooi de route is die we vanochtend hebben gereden. We sliepen immers en het was nog donker. De route die we rijden is een stuk van de Gardenroute en ligt vol met wijnboerderijen die met hun druivenakkers mooi tussen en op de bergen liggen. Het is bijna niet voor te stellen dat zo'n mooi land zo'n nare geschiedenis heeft en ook nu nog steeds met die geschiedenis worstelt.

We sluiten de dag af op een terras op het ''Groentemarktplein'' en slenteren daarna nog wat over ''Longstreet'', fantaserend of vandaag nog te overtreffen valt.

PS...Internet is een ramp...foto's volgen (hopen we).

1. Hanneke:
    19 mei 2014
    Spannend hoor wat jullie weer mee maken.
    Leuk om dit weer te lezen.
  2. Joke:
    19 mei 2014
    Man, man, het leest weer als een spannend jongensboek. Nou..... dit avontuur weer overleefd......en nu geen nachtmerries over jaws!!!!
  3. Joost v H:
    19 mei 2014
    Waaghalzen. Spannend hoor!! Klinkt goed die eerste dagen en de safari moet nog beginnen. Have fun
  4. Michel:
    19 mei 2014
    Zelfs zonder de foto's geniet ik als een kind in een speelgoed fabriek van jouw/jullie white shark avontuur. Je weet dat dit mijn ultieme natte droom wens is en wacht nu met smart op de foto's. Hoop dat je jaws de groeten van mij hebt gedaan en tegen hem/ haar heb gezegd dat ooit een jawd freak uit enske keer langs komt. Gezien het feit dat je zoals gewoonlijk weer een geweldig stuk heb getypt is er geen vinger in jawsie's kleine bekkie beland. Haha. Wacht weer met spanning jullie verdere reis verslag af en zit vanaf nu met een iets groter dan normaal joekelili te wachten op the jaws pictures.
  5. Peter & Astrid:
    20 mei 2014
    Geweldig!!
  6. Barend:
    20 mei 2014
    Wat een beesten! :)
    Echt super dat jullie dat gedaan hebben!
  7. Sanne Muskens:
    27 mei 2014
    Dat jullie dat durven!!!! :-) Stoer hoor!