Amsterdam - Dubai - Sydney - Queenstown.

6 mei 2018 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Donderdag 3 mei 2018

Met de rugzak op de voordeur uit, lopen we binnen 3 minuten naar station Ede-centrum en stappen we, na een overstap op station Ede-Wageningen, een uur en tien minuten later uit op Schiphol. Ruim op tijd maar het blijft openbaar vervoer en het inbouwen van een uurtje veiligheidsmarge is nooit weg. Op Schiphol is het gelukkig, na het storingsdrama van afgelopen weekend, relatief rustig. De veiligheidscontrole en het boarden zijn appeltje eitje en we vertrekken dan ook op tijd voor de vlucht naar Dubai. De vlucht van 6,5 uur verloopt helemaal prima. We zitten naast de nooduitgang, hebben zeeën van beenruimte en de verzorging qua eten en drinken door de stewardessen van Emirates is perfect. We komen dan ook niets tekort. Begrijpelijk dat dit de beste vliegmaatschappij van 2017 is.

Ruim na middernacht lokale tijd stappen we uit in Dubai, waar het op dat moment nog 31 graden is. Het vliegveld is enorm en we lopen zeker nog een half uur voordat we bij de douane aankomen waar we worden opgewacht door douaniers is een volledige "Lawrence of Arabia" outfit. Na een kort gesprek met een van deze charmante heren, krijgen we ons visum in ons paspoort en kunnen we onze bagage gaan halen en een taxi gaan regelen. Uiteindelijk stappen we om 02:00 uur uit bij ons hotel in het centrum (praktisch naast de Burj Kalifa), waar we gauw inchecken en het bed induiken. Het wordt een kort nachtje want we hebben veel te zien morgen.

Vrijdag 4 mei 2018

We moeten het vandaag doen met slechts 4,5 uur slaap. Er is veel te zien en te doen vandaag en we hebben maar één volledige dag waar we het maximale uit willen halen. Om kwart voor acht zitten we dus alweer niet zo fris (mentaal, we hebben heus wel gedoucht) maar wel fruitig aan het ontbijt. Gelukkig maakt het ontbijt, het heerlijke terras en veel koffie veel goed en zijn binnen no time vol energie om te gaan.

Zoals gezegd ligt de Burj Kalifa aan de overkant van de straat en melden we ons om 8:30 uur in de kelder van de Dubai Mall waar zich ook de entree voor de Burj Kalifa bevindt. Vanaf hier gaan we met een lift, 9 meter per seconde, naar de 125e verdieping van het hoogste gebouw (828 m) dat ooit door mensen is gebouwd. In principe kun je hier als bezoeker ook naar de 150e verdieping maar het uitzicht schijnt niet zo heel veel te verschillen van de 125e maar kost wel flink meer geld. Wij vinden het wel prima zo. Het uitzicht is hoe dan ook indrukwekkend. Een half uur later stappen we onderin weer uit de lift en gaan naar de bushalte van sightseeing Dubai.

Eerder maakten we al gebruik van sightseeing New York, Shanghai, en Capetown en weten dus precies wat we kunnen verwachten van deze rode dubbeldekkers die overal ter wereld hetzelfde concept hebben. Ideaal voor mensen die maar een korte tijd in een bepaalde stad hebben en toch veel willen zien. Voor een vaste prijs krijg je een aantal routes aangeboden die langs verschillende bezienswaardigheden rijden en je mag de hele dag in en uitstappen waar je maar wilt. Bovendien krijg je een koptelefoon die je in de bus kunt inpluggen en in de door jou gewenste taal vertelt een stem over de locatie waar je de volgende stop kunt uitstappen. Hier in Dubai is het zelfs zo goed geregeld dat je zelfs de hele dag water kunt pakken uit een koeler in de bus. Rijdend door Dubai beseffen we ons hoe vreemd deze stad op deze plek eigenlijk is (in feite gewoon in de woestijn dus). Het hele jaar door is het bloedheet, de hele dag is het eigenlijk continu een beetje nevelig vanwege al het stof en zand dat in de lucht hangt en toch bruist het van het leven en groen.

De eerste stop die ons zo interesseert dat we willen uitstappen is het strand van Jumeira. Niet alleen vanwege strand en zee maar ook vanwege een van de eerste iconisch gebouwen waarmee Dubai opzien baarde. Hier staat de Burj al Arab. Één van de weinige (misschien wel enige) hotels met 7 sterren ter wereld. Het is vormgegeven in de vorm van een bol staand zeil en staat op een klein eilandje net iets van het strand. Bovenop het helidek vliegen de helikopters met "the rich and famous" af en aan. Dit is ook de plek waar we even het water inlopen om iets te verkoelen en ons beseffen dat dit de Perzische Golf is en dat dit misschien wel een van de weinige plekken aan diezelfde Perzische Golf is waar verschillende culturen zo goed met elkaar samenleven. Leven en laten leven....het kan best.

We vinden het eigenlijk te heet om nog het Palm eiland te bezoeken (je weet wel, dat door mensen gemaakte eiland in de vorm van een palmboom) springen weer op de bus richting de Dubai Mall. Volgen ons heeft het bezoeken van dat eiland niet zoveel toegevoegde waarde omdat je toch alleen maar van grote hoogte ziet dat het een palmboom voorstelt. Onderweg passeren we nog wat musea waar we geen tijd voor hebben, die ons niet interesseren of gewoon omdat het te warm is om uit te stappen en we de airco in het onderste deel van de bus wel prima vinden. Dat maakt deze manier van sightseeing zo prettig. Rijdend kun je een hoop zien en je stapt uit bij wat je echt de moeite waard vindt. In de Dubai Mall kunnen we even vluchten voor de warmte, ons vergapen aan de enorme luxe en uiteraard even lekker een hapje eten, inmiddels is het alweer 13:00 uur. We eten wat bij een restaurant genaamd Social House waar we de batterij weer even goed opladen.

Na de lunch gaan we weer naar het startpunt van de bus en pakken daar een andere route. Dit keer rijden we een stuk verder van het centrum af en komen uiteindelijk aan in Deira, voor het gemak ook wel de oude stad genoemd. Voor Dubai was er alleen maar Deira en dit is dus eigenlijk de originele stad. Nu is het slechts een voorstad van het nog steeds hardgroeiende Dubai.

In Deira stappen we uit om rond te kijken in de soukh's, de oude traditionele marktjes. De meesten kennen deze ook wel uit Turkije, Marokko of misschien wel Egypte. Smalle straatje met winkeltjes en kraampjes van locals. Hier in Deira opgedeeld in aparte gedeelten voor goud, parfum en kruiden. Wij bezoeken het kruiden gedeelte waar we na wat onderhandelen thee en verschillende currykruiden kopen. De kruiden soukh grenst aan de Dubai Creek (een riviertje dat Dubai en Deira scheidt) waar we op zoek gaan naar een instapsteiger voor een Dhow. Een Dhow is een traditioneel schip en bij de route die we nu via sightseeing Dubai volgen hoort ook een gratis Dhow cruise. Wat ons betreft gaan bootje varen en het woord gratis goed samen en een paar minuten later vertrekken we dan ook voor een tochtje van een uur over de Dubai Creek.

Terwijl we weer in de bus stappen begint het al aardig te schemeren dus tijd om terug te gaan naar de Dubai Mall. Weer slenteren we hier weer rustig rond en ontdekken steeds meer mooie dingen hier, waaronder een gigantisch aquarium. Een avondje mall blijkt ook voor veel mensen een leuk avondje uit want het is inmiddels behoorlijk druk geworden. Veel mensen komen uiteindelijk ook voor de afsluiter van de dag die uiteindelijk rond 19:30 uur buiten begint. Wij hebben dan inmiddels al een plek op het terras gevonden en hebben ons avondmaal al besteld. Dramatische muziek begint ineens aan te zwellen waarna de Burj Kalifa een spetterende lichtshow weggeeft. Een kwartier daarna zwelt de muziek opnieuw aan maar dit keer is het niet de Kalifa maar een aantal gigantische fonteinen die een van de grootste fonteinshows ter wereld af geven. Zowel de Kalifa als deze fonteinen bezorgen ons kippenvel. Tot 21:00 uur lossen de Kalifa en de fonteinen elkaar af met telkens een ander showtje. Op de terrassen is geen plek meer en ook op de voetpaden en kades rondom de fonteinen ziet het inmiddels zwart van de mensen. Een mooie afsluiter van de dag. Wij gaan op tijd slapen en gaan om 22:00 uur plat. Morgen om 08:30 uur brengt een taxi ons alweer naar het vliegveld....

Zaterdag 5 en zondag 6 mei 2018

Ten opzichte van de nacht ervoor hebben we megaveel geslapen. Toch is het pas 6:30 uur. De tassen hebben we voor het slapen gaan al helemaal gereed gemaakt dus kunnen we om 7:00 uur vast uitchecken. We hebben nog even tijd om wederom heerlijk buiten te ontbijten en kunnen daarna zo de taxi instappen die al voor ons klaarstaat. Op het vliegveld is het inmiddels standaard routine (al hoeven we niet zo ver te lopen als bij aankomst en gaan we met een trein naar de terminal). We boarden met een klein uurtje vertraging en beginnen aan een 13 uur lange vlucht naar Sydney waar we nog een keer overstappen.

Aan boord probeert men ons al in een ander ritme te krijgen en rond lunchtijd eten we al warm en rond 00:00 Dubai tijd (22:00 bij jullie) wordt het ontbijt alweer geserveerd. Het is dan ongeveer 2 uur voor de landing in Sydney waar het dan rond de klok van 5 in de ochtend is. Het trucje werk wel want als we in Sydney uitstappen hebben we echt het gevoel dat het in de ochtend is in plaats van midden in de nacht.

Op het vliegveld in Sydney komen vrijwel direct de herinneringen uit 2015 terug. Vanuit de grote ramen zien we de zonsopkomst, de eucalyptusbomen, een enkele kaketoe en heel in de verte de skyline van Sydney zelf. Weer een paar weken hier doorbrengen zouden we ook geen straf vinden. Ook de super relaxte vibe pakt ons direct weer. Het is weer "no worries" al over the place.

Na een kleine 3 uur op het vliegveld mogen we weer door en stappen ditmaal,op een kleiner toestel van Quantas. De vlucht naar Queenstown is korter dan verwacht en 2 uur en veertig minuten later staan we alweer aan de grond. Bijna 20.000 kilometer verderop en gezien het feit dat de aarde een globale omtrek heeft van 40.000 kilometer, staan we dus letterlijk en figuurlijk aan de andere kant van de wereld. Verder van huis kan niet, of je moet de ruimte in willen. Dit betekend echter ook dat, omdat we ook nog eens op het zuidelijk halfrond zitten, dat de herfst hier in volle gang is. Dit vinden we hier echter geen probleem omdat de kleuren gewoonweg geweldig zijn. Tuurlijk is het ook wat frisser (helemaal vergeleken met Dubai) maar omdat we nu al veel gelijkenissen zien met onze IJsland trip zien, weten we zeker dat het weer een super avontuur wordt. Snel checken we in en zijn daarna snel weer buiten voor een korte verkenning van Queenstown en een drankje en een hapje. Het wordt notabene muller wine (een soort glüwein) en daarna een burger van FernBurger, waarvan wordt gezegd dat deze mogelijk de beste burger ter wereld heeft. Dat willen wij uiteraard proberen. Eenmaal daar aangekomen is het zo druk, dat er een rij van allerlei nationaliteiten buiten staat te wachten op hun beurt. Dit blijkt standaard en die rij staat er elke dag. Wij sluiten aan en als we uiteindelijk onze burger op hebben blijkt het gewoon een supergoeie burger, maar of dit nou de beste ter wereld was? Wij hebben onze buik in ieder geval goe vol en vallen terug in het hotel uitgeput op bed. Tijd voor een nacht met een fatsoenlijke hoeveelheid slaap. Morgen kunnen we eindelijk de camper ophalen.

1. Joke:
    6 mei 2018
    Met rode oortjes gelezen.....wat een schrijver is die man ;) Klinkt geweldig allemaal.....ga zo door....!!!!
  2. Mieke:
    6 mei 2018
    Genoten van dit verslag!! Er is een schrijver aan jou verloren gegaan Nico ! Ik zou er toch maar eens over denken !
    Veel plezier samen en ik kijk uit naar het volgende verslag !
  3. Hanneke Davidowski:
    6 mei 2018
    Je hebt het weer mooi opgeschreven hoor wat jullie mee maken. Ik geniet er van ga zo door.
    Gr. Hanneke en tot gauw weer.
  4. Cora ouwehand:
    6 mei 2018
    ik mag via Joke meegenieten van jullie reisverslag.....ik heb familie in NZ, en een bezoek staat in de nabije toekomst op t programma.....dus ik ben heel benieuwd naar alles!!
  5. Astrid & Peter:
    7 mei 2018
    Zo, "de kop is er weer af". Geweldig verslag weer van de eerste 4 dagen.
    Goede vakantie!!
  6. T.Harteveld:
    7 mei 2018
    wat een mooie reis hebben jullie in die paar dagen al gemaakt!
    Ik heb genoten van de schitterende foto's en vind het geweldi, dat je zo'n mooi reisverslag hebt gemaakt, Nico.
    Leuke foto van jou, Charissa.
    Geniet eer samen verder van!
    Groetjes van Tine
  7. Anouk:
    7 mei 2018
    Wat een mooi verhaal weer, je kan het mooi vertellen ga zo door. Geniet van alles wat jullie tegenkomen deze reis
    Grt Anouk