Round trip

7 juni 2016 - Reykjavík, IJsland

6 juni 2016

Als we wakker worden is het nog steeds lekker rustig op onze kampeerplek in de schaduw van de Kirkjufjell. Het kabbelende beekje naast onze auto is een aangenaam geluid bij het wakker worden. Om 10:00 gaan we weer op pad, vandaag maken we het rondje af.

We verlaten Grundarfjördur om weer over gravel ons rondje over het Snæfellsnes schiereiland af te maken. Na ongeveer een uur spotten we een scheepswrak net iets uit de kust. Dat moet onderzocht worden. We kunnen helaas geen info vinden over dit schip maar scheepswrakken leveren altijd mooie plaatjes op.

We hebben nog één stop te gaan voordat we weer in Reykjavik aankomen en we definitief een complete ronde over IJsland hebben gereden. Deze laatste stop zijn wederom, 2 watervallen. We zijn ze nog niet zat. Bovendien zijn ze allemaal anders en hebben we na deze 2 alle bekende watervallen van IJsland wel gehad. Hraunfossar en Barnafoss zijn twee mooie watervallen die vlak bij elkaar liggen. Zeker de Hraunfossar is een verhaal apart. Het water lijkt uit het niets te komen en stroomt zo uit een klif. Deze blijkt uit een soort van ondergrondse rivier onder het lavaveld erboven te komen. We moeten binnenkort maar eens gaan bestuderen hoe het nu precies werkt.

Een stukje stroomopwaarts in dezelfde rivier (Hvítá) ligt de Barnafoss die zich door nauwe rotsformaties wringt. Het ziet eruit alsof er binnenkort zo'n fel geel bootje als in de Piranha van de Efteling door de rivier komt denderen.

Vanaf hier is het door naar Reykjavik waar we iets na 18:00 aankomen. De cirkel is rond. De ringweg is ongeveer 1340 km maar met alle vertakkingen en omwegen, hebben wij er ruim 3300 km van gemaakt. De kampeerplek is een stuk drukker dan een paar weken geleden. Waarschijnlijk omdat in het naast gelegen stadion, IJsland een vriendschappelijke wedstrijd tegen Liechtenstein speelt. Het gejuich is zo dichtbij dat het voelt alsof we zelf in het stadion zitten. Morgen brengen we nog een dag door in Reykjavik en omstreken en dan zit het er helaas al weer op.....

1. Joke:
    7 juni 2016
    Helaas voorbij.....zal het missen...ik keek er elke dag naar uit....maar dat weten jullie wel, mij een beetje kennende. Prettige en veilige terugvlucht morgenvroeg.

Tot gauw
  2. T.Harteveld:
    7 juni 2016
    hartelijk bedankt voor alle mooie reisverhalen en prachtige foto's. Voor jullie een mooie herinnering aan een fantastische reis.
    Een goede terugreis gewenst en tot ziens.
    Hartelijke groeten van Tine Harteveld
  3. Peter & Astrid:
    7 juni 2016
    Ach, we gaan het weer missen. Bedankt weer voor de heerlijke verslagen en prachtige foto's. Goede terugreis.
  4. Celine & Gerwin:
    7 juni 2016
    Weer mooi geschreven Nico! En een mooie en bijzondere reis was het denk ik. Supermooie foto's ook. Ben benieuwd hoe de foto's er dan uit zien voor die site (500px o.i.d.?) Nu op naar het warme Nederland!;-) Goede terugreis. Groetjes Celine en Gerwin
  5. Anouk:
    8 juni 2016
    Super genoten weer van alle mooie verhalen en foto's wat hebben jullie weer een mooie reis gemaakt. Geniet nog even en een hele goede terugreis.

Grt Joop en Anouk