Koh Pangan

27 mei 2019 - Koh Phangan, Thailand

Donderdag 23 mei 2019

We verplaatsen weer vandaag.

Na het ontbijt pakken we rustig onze rugzak in en gaan nog lekker tot een uurtje of half twaalf aan het zwembad zitten.

Om 12.00 uur hebben we uitgecheckt en staan we met onze spullen aan de kant van de weg waar we een Songthaew aanhouden. Deze brengt ons in zo’n 10 minuten naar de Bangrak pier. Om 13.00 uur vertrekt hier onze boot naar Koh Pangan.

De hoge snelheidsveerboot brengt ons in een half uur naar de pier van Thongsala aan de westkust van Koh Pangan, vanwaar we ook weer een Songthaew nemen naar onze accomodatie.

Telkens als we denken dat het niet beter kan is er dan weer een verrassing. Ons resort is wederom een prachtige plek en gaat volledig op in de rand van de jungle waar het is gesitueerd. Ver van de grote weg en een oase van rust. Hier horen we alleen de verschillende soorten tropische vogels en het ruisen van de palmbladeren in de wind. We gaan ons hier ook weer prima vermaken.

Baan Manali

Vrijdag 24 mei 2019

Nadat we hebben ontbeten huren we een kajak en wandelen met de kajak door het modderige gedeelte van de lagune waar ons resort aan ligt. Het is hier deze maand eigenlijk continu laagtij dus voordat we daadwerkelijk kunnen paddelen moeten we eerst een behoorlijk stuk overbruggen. Nadat we het schiereiland van de lagune zijn gepasseerd kunnen we eindelijk instappen.

We proberen het onbewoonde eilandje voor de kust van ons resort te bereiken om daar een beetje rond te kunnen kijken (en natuurlijk uit volle borst “op een onbewoond eiland” te kunnen zingen). Er schijnt hier nog ergens een overblijfsel van een verlaten restaurant te zijn.

Al gauw blijkt dat we toch wel overenthousiast te zijn. Weliswaar bereiken we het eiland maar lijden we aardig onder de tegenwind, stroming in de vaargeul maar vooral de hitte op dit moment van de dag (en het is nog maar vroeg).

Bovendien ligt het strand vol met scherpe delen van schelpen en dood koraal waardoor we op blote voeten amper kunnen rondlopen op het eiland. Om nog maar niet te spreken over de temperatuur van het zand.

Als we enigszins zijn bijgekomen beginnen we dan ook maar weer aan de terugtocht. Dit keer gelukkig met stroming en wind mee waardoor we relatief snel de vaargeul passeren en weer in onze lagune aankomen. Aan de rand van het zwembad komen we weer lekker bij.

In de middag wandelen we lekker langs de kust om de boel eens een beetje te verkennen. De uitzichten lenen zich prima voor een paar fotoshoots. Wederom is hierna het zwembad onder de palmbomen, een prima herstelplek om bij te komen na de hete uurtjes op het strand (het zeewater is niet echt verkoelend).

We liggen tot (een fantastische) zonsondergang aan het zwembad, waarna we ons omkleden en een nachtmarktje bezoeken in Thong Sala. Voor omgerekend zo’n 4 euro p.p. eten en drinken we hier de hele avond....het blijft bijzonder.

Angthong

Zaterdag 25 mei 2019

We worden om 8.30 uur opgepikt door een busje dat ons naar de pier brengt. Hier krijgen we een ontbijtje aangeboden voordat we op een speedboot stappen en vertrekken naar het Angthong National Park.

Het Angthong National Park, bestaat uit 42 eilandjes en was eeuwenlang een toevluchtsoord voor piraten. De tientallen eilandjes, dichte oerwouden en weggestopte grotten vormden de perfecte verstopplek. Sinds de jaren 80 is Ang Thong een beschermd natuurgebied dat zo’n 100 vierkante kilometer beslaat.

Onze eerste stop is een plek waar men mooi kan snorkelen. We krijgen dan ook een duikbril met snorkel aangeboden en kunnen dan overboord om het koraal en zijn bewoners van dichtbij te bewonderen. Alhoewel mei niet de beste tijd van het jaar is om te duiken of te snorkelen (het water is niet zo helder als de wintermaanden), is er toch behoorlijk wat van deze onderwaterwereld te zien.

Na het snorkelen gaat het verder naar een van de grotere eilanden (Koh Wua Walap) van de Archipel, waar ook het hoofdkwartier van het National Park gevestigd is. Hier krijgen we een kajak en kunnen een van de strandjes op het eilandje aan de overkant gaan verkennen. Hier zit het vol met wilde varkens. Zou gauw we het strand bereiken komen ze dan ook massaal uit de bosjes het strand op om ons te bekijken. Het is beter dat we in onze kajak blijven want er zijn een paar jongen bij en dat maakt de ouders van deze kleintjes erg onvoorspelbaar.

Terug bij het hoofdkwartier van het National Park krijgen we een lunch, waarna we het hoogste punt van het eiland kunnen beklimmen voor een mooi uitzicht. Vol enthousiasme beginnen we dan ook aan de klim van 500 meter. Een peuleschil denken we terwijl we dit vergelijken met onze klim van vorig jaar op Roy’s Peak. Hier komen we snel van terug. De klim bestaat vooral uit steile, uit de rotsen gehakte traptreden van soms wel 50-60 cm hoog. Na 200 meter hangt de tong al op onze knieën en op het uitzichtpunt op 450 meter geven we het op. De laatste 50 meter is zonder enige beschutting van bomen en de zon is echt meedogenloos vandaag. We nemen het uitzicht goed in ons op en beginnen aan de tocht naar beneden die minstens zo zwaar is. Bijna beneden zijn we allebei totaal oververhit en zitten we tegen een warmtestuwing aan. Het lichaam kan de warmte niet meer kwijt. We zijn misselijk en voelen ons slap.

Gelukkig lopen we zo het strand op en staan daar de stranddouches die je normaal gebruikt  om het zoute water van je af te spoelen. Wij gebruiken ze om onszelf te koelen. Na een kwartiertje onder de douche en een aantal flesjes koud water, trekken we gelukkig weer wat bij. Als beloning voor ons afzien spotten we voordat we weer op de boot stappen een groepje lemurs (met hun witte doodshoofdjes).

Onze laatste stop is het eiland Koh Mae. Hier wacht ons na (dit keer gelukkig) een kleine beklimming, een uitzicht over het prachtige Talai Nai, ofwel de “Blue Lagoon”. Een indrukwekkende  blauwgroene zeewater lagune midden op het eiland. Het zeewater komt via een onderwatergrot op het eiland omhoog. Deze lagune is overigens dé inspiratie geweest voor de schrijver van het boek ‘The Beach’ dat verfilmd is met Leonardo DiCaprio.

Na de Lagune gaat het weer in 40 minuten huiswaarts naar Koh Pangan waar we wederom met een biertje bijkomen aan het zwembad. Deze bijzondere dag sluiten we af met een prachtige zonsondergang...

1. Joop:
    27 mei 2019
    Zo te zien willen jullie nog helemaal niet naar huis.
    Geniet er van......mooie foto's.
  2. Joke:
    27 mei 2019
    Afwisselende vakantie, van bijna bovenmenselijke inspanning naar totale relaxstand. Maar gaaf om te lezen.
  3. Astrid & Peter:
    27 mei 2019
    Fantastisch; heerlijk; geweldig; zalig.
    Volop genieten; en dáár is vakantie nou voor bestemd!
  4. Dini:
    29 mei 2019