Zuid Thailand

19 mei 2019 - Surat Thani, Thailand

Vrijdag 17 mei 2019

In de ochtend hebben we alle tijd om onze tas in te pakken en te reorganiseren. Dat doen we dan ook op ons dooie akkertje.

Om 12:00 arriveert onze taxi die ons naar het vliegveld brengt. We zijn wat aan de vroege kant, maar alles loopt weer op rolletjes vandaag. Onze vlucht vertrekt om 15:20 en om 17:10 stappen we dan ook uit Sarut Thani in het zuiden van Thailand.

Helaas is, nadat we onze rugzakken van de bagageband hebben gehaald, al na 17:30 en is de laatste bus naar onze bestemming al vertrokken. We zijn genoodzaakt om voor de duurdere optie, de taxi te gaan. Voordeel is dat deze dan weer sneller is, dus in plaats van de ingecalculeerde 2,5 uur zijn we binnen 1,5 uur op onze bestemming in Khao Sok.

We verblijven aan de rand van de jungle in “Our Jungle Camp”, een ecologisch resort.

Vrijwel direct hebben we inderdaad het gevoel dat we in de jungle zijn en onze kamer is niet meer dan een simpel bamboe hutje dat onder de dakrand zelfs helemaal open is. Des te beter komen de jungle geluiden binnen vannacht....

Khao Sok N.P.

Zaterdag 18 mei 2019

De ontbijtzaal is in principe een grote boomhut en is rondom helemaal open. Risico daarvan is uiteraard dat hongerige brutale apen worden aangetrokken door de tafels gedekt met brood en lekker fruit. Het duurt dan ook niet lang voordat er een apenfamilie verschijnt en aanstalten maakt naar binnen te komen. Dit wordt echter door het personeel niet gewaardeerd en binnen no time is er een knokploeg op de been om de indringers te verjagen. Ons ontbijt blijft ongedeerd.

Na het ontbijt maken we een kleine dagrugzak klaar, laten we onze grote rugzakken achter en worden we door onze gids Liam opgepikt bij de receptie. Hier maken we ook kennis met de rest van onze groep voor de komende dagen.

Nadat we onderweg nog wat spulletje hebben ingeslagen in een dorpje onderweg, arriveren we drie kwartier later bij de ingang van het Khao Sok National Park. Naast de dam stappen we hier in een traditionele Longboat en beginnen aan onze tocht over het Cheow Lan meer.

Het lijkt wel of we Jurassic Park binnenvaren. Het sprookjesachtige decor (wat toch ook enigszins aan Halong Bay in Vietnam doet denken) met torens van krijtrotsen is spectaculair. Meer dan anderhalf uur dolen we hier rond totdat we uiteindelijk bij onze accommodatie voor vannacht aankomen. We zien een rij bamboehutjes drijvend op vlotten. We zijn echt in de middle of nowhere.

Net voordat we willen aanleggen aan de steiger bij de hutjes, begint men op die steiger te schreeuwen, te wuiven en te wijzen. “Elephant, Elephant”!!!

En warempel, aan de overkant staat op een strandje een olifant tot aan z’n enkels met de modder te spelen. Het touw wordt weer ingehaald en de stuurman geeft weer vol gas.

De olifant vindt het geen probleem dat we zo dicht naderen en hij gaat vrolijk door met zijn gebadder. “You’re so lucky” blijft Liam tegen ons roepen. Er zitten 200 olifanten in dit gebied en hij heeft er in de 3 jaar dat hij hier werkt, pas een keer of tien zo’n beest gezien. De Aziatische olifant is overigens een stuk kleiner dan zijn Afrikaanse collega en ook de oren zijn een stuk kleiner.

Uiteindelijk laten we het beest lekker zijn gang gaan en betrekken we onze kleine drijvende bamboe huisjes in dit indrukwekkende gebied. Na de lunch hebben we even wat tijd voor onszelf en vanaf onze voordeur kunnen we zo het meer induiken, wat we dan ook doen.

Een paar uur later neemt Liam ons mee op een jungletocht en volgen we het pad van een waterval. Het grootste deel van de tocht gaat dan ook door de waterval en wordt het een klauterpartij van jewelste. Afwisselend zijn we nat van het zweet en de waterval zelf.

Totaal afgepeigerd en drijfnat levert Liam ons weer met de boot af bij onze bamboehut waar we ons weer even lekker kunnen afkoelen in het meer waar we met ons groepje al dobberend op een paar reddingsvesten een paar koude biertjes wegtikken. Heel vervelend.

Rond 18:00 pikt Liam ons weer op voor een avondsafari en trekken we er weer op uit met de boot. De meeste beesten komen net zoals bij ons tijdens de schemermomenten het bos uit om te drinken.

Gelukkig hebben we onze grootste beloning, de olifant, vanmiddag al gezien want vanavond komen we niet verder dan een paar Indische ossen (ook heel gaaf overigens).

Als we de boot weer aanmeren staat verderop op de steiger ons avondeten al klaar en kunnen we met de hele groep aanschuiven voor een simpel maar heerlijke traditionele maaltijd. Na het eten proosten we op een geslaagde dag en is het nog een paar uurtjes uitermate gezellig.

Zondag 19 mei 2019.

Nog voor het ontbijt zitten we alweer in de boot voor een ochtendsafari en horen we al de imposante roep van de Gibbons die hier ook in de bomen rondslingeren.

Zoals verwacht zien we de Gibbons niet maar hun roep blijft al een ervaring op zich.

Wel zien we kortstaart makaken en lemurs met hun witte doodshoofd gezichten  en horen we, nadat de motor van de boot uitgezet is, niets anders dan het geritsel van de takken waarin ze hangen en een enkele vogel of Gibbon die roept....fantastisch.

Nadat we ook nog een wild zwijn spotten varen we tevreden terug naar onze plek waar de ontbijttafel alweer gedekt is.

Na het ontbijt zijn we vrij tot aan de middag en deze tijd brengen we dan ook dobberend in het water door terwijl we alle spectaculaire uitzichten nog maar eens goed in ons opnemen.

Na de lunch varen we weer door alle spectaculaire rotsformaties door naar de pier bij de dam waar we weer door het minibusje worden opgepikt. Liam neemt ons nog even mee naar een lokale markt en rond 15:00 uur worden we weer netjes afgezet bij “Our Jungle Camp”. Weer een fantastische ervaring rijker.

1. Joke:
    Telkens denk ik: spectaculairder kan niet ...wel dus!!!!!! Gaaf jongens
  2. Marco:
    19 mei 2019
    Mooi man ;) ... weet je zeker dat die olifant spontaan was?
  3. Michel:
    19 mei 2019
    Zoals gewoonlijk weer genoten van jullie belevenissen.
  4. Astrid & Peter:
    21 mei 2019
    Prachtige verhalen en foto's weer; leuk!!
  5. Anouk:
    23 mei 2019
    Prachtige verhalen weer en die foto’s 👍👍👍