Weg met de luxe

21 mei 2014 - Cederberg, Zuid-Afrika

Tadaa  verrassenderwijs wel internetverbinding vandaag

Na drie nachten in een van de betere hotels in Kaapstad is het nu tijd voor het echte Afrika avontuur. Als we ons ontbijt achter de kiezen hebben en ons in het hotel hebben uitgechecked, lopen we bepakt en bezakt naar het kantoor van Nomad Adventure Tours slechts een straat verderop. Hier blijkt het grootste deel van ons reisgezelschap al aanwezig. We tellen inclusief onszelf 22 mensen. Voornamelijk Nederlanders en Duitsers maar ook een enkele Zwitser, Oostenrijker en 2 Amerikanen. De leeftijd varieert van 20 tot 60 (volgens ons. Gokje). Het blijkt echter dat onderweg een hoop afvallen omdat niet iedereen de complete route bij ons blijf. Of er dan ook weer nieuwe mensen aansluiten blijft onduidelijk.

Nadat we alle zakelijke handelingen zoals het invullen van paspoortnummers en reisverzekeringpolisen hebber verricht, krijgen we in de truck een kluis voor onze bagage toegewezen en gaan we op pad. De ochtendspits in Kaapstad blijkt echter nog een hele uitdaging. Uiteindelijk lukt het ons de stad te ontvluchten en volgen we de route naar het Bloubergstrand.

Op het Bloubergstrand staat er een fotomoment gepland. Een laatste blik op Kaapstad met daarachter de Tafelberg en Lionshead maar ondanks dat de zon flink haar best doet om door en laaghangende bewolking en de mist heen te prikken is het helaas te mistig om er wat van te kunnen zien. Uiteindelijk wordt deze stop benut om wat boodschappen en vooral water in te slaan. Bovendien vindt onze gids het een mooi moment om zichzelf en onze kok voor te stellen. Zenzo en Thembi zullen ons deze reis begeleiden en proberen onze dagen zo aangenaam mogelijk te maken. Thembi mogen we ook mama noemen omdat ze heerlijk voor ons gaat koken en zorgen maar ook omdat we van haar de huishoudelijke klusjes krijgen. Denk aan uien snijden afwassen en de truck uitvegen.

Nadat we een uurtje onderweg zien en verder van de stad weg zijn en de zon definitief doorbreekt zien we meer en meer van het echte Afrika. Bij vlagen krijgen we zelfs al een voorproefje van de beruchte "Afrikaanse massage", zo slecht is het wegdek. Echter met de Cederbergen al in zicht blijft de rit door het Citrusdal een genot. Weidse uitzichten zorgen voor prachtige fotomomenten.

Tegen een uur of drie komen we aan op onze eerste campsite en verrassing er is dus WiFi. Ook hier laat de kwaliteit te wensen over maar we gaan toch proberen een verhaal te posten.
Deze campsite is nog relatief dicht bij de bewoonde wereld en er staat dus gewoon een gebouwtje met douches en een keukenblokje.

Als we alles hebben uitgepakt krijgen we een korte demonstratie over hoe we onze tent moeten opzetten en bouwen daarna onze eigen tent op. Als onze tent eenmaal staat vertrekken we vrijwel onmiddellijk voor een wandeling door de Cederbergen. Daar krijgen we tijdelijk een lokale gids, die ons ondermeer oude rotsschilderingen

en planten waar men gif voor pijlen uithaalt laat zien. Tenslotte krijgen we van hem ook nog een waarschuwing met betrekking tot slangen en Schorpioenen en het gebied.....'s ochtends schoenen omkeren en uitkloppen.

Bij terugkomst heeft Mama het eten al klaar. Een gerecht uit Zimbabwe (waar zij en Zenzo vandaan komen) waarvan zij ook graag wil dat we het met onze handen eten omdat het zo gegeten hoort te worden. Ze noemt het Pap en is gemaakt van een soort maïsmeel met daarbij een soort vleesstoom en een soort kool. Na dit gerecht weten we dat het eten deze trip helemaal goed kan komen.

Morgen en de dagen hierna hebben we zeker weten geen WiFi dus waarschijnlijk zien jullie ons weer in Swakobmund. Tot snel