Waterfall country

24 mei 2016 - Vík í Mýrdal, IJsland

23 mei 2016

Voor het eerst begint de dag druilerig dus nadat we gedoucht hebben besluiten we maar rustig aan te doen en op ons gemakkie naar de winkel te gaan.

We besluiten om maar met een omweg naar ons uiteindelijke doel (Vik) van vandaag te rijden. Een goed besluit want de gekozen route brengt ons langs tal van plekken die niet in de reguliere reisgidsen staan maar voor ons zeker de moeite waard zijn. Zo vinden we een geweldig uitzichtpunt boven op een rotsformatie, rijden onverhard over een maanlandschap en ontdekken we een waterval waarvan we de naam nergens kunnen vinden.

'S middags komen we  via ringweg 1, uiteindelijk bij de bekende plekken die al langer op ons lijstje staan. De Seljalandsfoss een kleine maar hoge waterval, zijn in een grot verstopte broer Gljufrabui en de 60 meter hoge Skógafoss. Deze Skógafoss beklimmen we overigens ook nog even, gewoon omdat het kan maar vooral omdat het uitzicht zo mooi is.

Stiekum is het dan alweer 19:00 geworden en we willen eigenlijk nog wel 1 ding zien. Het hier in 1973, wegens benzine gebrek, neergestorte toestel van de Amerikaanse luchtmacht. Het wrak ligt hier ergens in een lavaveld en via internet hebben we voor die tijd de coordinaten kunnen achterhalen. Als we bij het begin van het pad aankomen blijkt dat deze is afgesloten. Blijkbaar is het toch niet meer zo'n geheim dat het toestel daar ligt (op internet duiken ook steeds meer foto's op), dat men voor het behoud van de natuur heeft besloten de weg af te sluiten. Het bordje geeft aan dat het retourtje naar het wrak 8 km bedraagt. Pfffff en we hebben vandaag alweer wat kilometers jn de benen. Na een uurtje relaxen in de camper besluiten we het toch te doen. We hebben er geen spijt van. Niet alleen is de locatie met het wrak surrealistisch, maar ook de wandeling door het buitenaardse lavaveld in de middle of nowhere hadden we achteraf voor geen goud willen missen.
Na dit wandelingetje zijn we te kapot om nog een stap te zetten. Een zak instant survivalfood met een scheut water (maakt samen spaghetti bolognese) is de ideale oplossing als je te kapot bent om nog te koken. We besluiten hierna dan ook maar om hier te blijven staan vanacht.....we slapen langs de weg.

1. Joke:
    24 mei 2016
    Spannend verhaal .......Goed geslapen in het wild????? :)
  2. Hanneke:
    24 mei 2016
    mooie foto's en spannend verhaal hoor.