Perfect day

12 mei 2018 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 12 mei 2018

De storm is gelukkig gaan liggen vannacht en als we wakker worden spiekt de ochtend zon al lekker over de bergtoppen. Het zou leuk zijn als het zo bleef vandaag want vandaag draait echt alles om de uitzichten. We trekken namelijk door het Westland Tai Putini National Park en de hoofdattracties daar zijn de hoogste Bergen van Nieuw Zeeland namelijk Mount Cook, Mount Tasman en de Fox en Frans Jozef gletsjers. Het zou namelijk zonde zijn dat zij door slecht weer niet zichtbaar waren, we hebben namelijk geen tijd om daar beter weer af te wachten.

Het lijkt er in ieder geval op dat het een mooie dag gaat worden en als we vertrekken zijn er slechts een paar wolken aan de hemel en is de zon al aangenaam warm. Eerst moeten we nog zo'n 118 km door een regenwoud en over een bergpas. Dit blijft op zich al een ding waar we geen genoeg van kunnen krijgen. De regenwouden s'ochtends in de ochtendnevel en de talloze soorten van varens, mossen en onbekende sparrensoorten die Nieuw Zeeland rijk is. Op zich moeilijk te bevatten dat we hier straks besneeuwde bergtoppen gaan aantreffen.

De eerst traktatie begint al midden in het regenwoud waar we een meertje genaamd Lake Paringa aantreffen. Het spiegelstrakke water en de ochtendnevel tussen de bergen zorgen voor het perfecte plaatje en we blijven hier hangen om dit goed in ons op te nemen en een bakkie te drinken in het zonnetje.

We vervolgen onze weg en komen rond 10:15 uur in de naar de gletsjer vernoemde plaats (en de gletsjer weer naar de 1e president van Nieuw Zeeland) Fox Glacier binnen. Dit plaatsje heeft, naar onze inschatting, meer helicopter verhuurbedrijven dan woningen maar daar is het ons ook precies om te doen. We willen namelijk graag met een helicopter naar beide gletsjers en melden ons dan ook meteen maar bij zo'n bedrijf om te kijken of dat nog gaat lukken voor vandaag.

In principe heeft men nog plek zat maar kan er nu niet gevlogen worden vanwege te harde wind op de gletsjer. We worden ingeboekt voor de vlucht van 13:30 uur en moeten ons om 13:00 uur melden om te horen of de vlucht doorgaat. Geen probleem, dan hebben wij tijd voor een andere activiteit die op ons wensenlijstje staat.

Met ons campertje rijden we naar Lake Matheson, slechts 6 km verderop. Lake Matheson is ook weer een klein meertje waar het water vaak spiegelglad is. Het mooie is dat op de wandelroute rond dit meertje je op meerdere plekken zicht hebt op Mount Cook en door het gladde water dus ook kans op mooie reflecties. De wandelroute loopt ook weer door geweldige stukken regenwoud en we vergapen ons aan het weelderige groen maar ook aan de geuren die de natte varens en mossen verspreiden. We blijven bijna te lang hangen vanwege alle mooi plaatjes en komen ternauwernood op tijd weer in Fox Glacier aan.

We zagen het al een beetje aankomen tijdens onze wandeling toen het steeds bewolkter werd rond de bergtoppen maar alle helicopters staan "on hold". We worden verzocht om ons om 14:30 uur weer te melden, dus schuiven we maar een deurtje op voor een heerlijk lunch van fish en chips (waarschijnlijk de beste die we ooit op hebben).

Om 14:30 uur staan de heli's nog steeds on hold, echter moeten wij nu onze boeking laten lopen omdat er reserveringen zijn van mensen die lang van te voren hebben gereserveerd en specifiek 16:00 uur hebben vastgezet. Net nu het aan de top lijkt op te klaren. Men kan ons eventueel nog voor 10:00 uur morgenvroeg inplannen maar dat past helaas niet in ons schema.

We besluiten een paar deurtjes verderop te gaan en daar te kijken of zij nog plek hebben. Er is nog een plek voor 15:30 en, alhoewel nog niet bevestigd, lijkt het door te te gaan. 15 minuten later meldt de piloot zich op de radio met het bevrijdende nieuws....iet giet oan.

Een half uur later zitten we al in de heli en draaien we onze rondjes over de gletsjers. Het absolute hoogtepunt is toch wel dat de piloot de heli op de gletsjers landt en dat we kunnen uitstappen om even rond te kijken. Wat een fenomenale plek om rond te lopen. Niet bereikbaar voor klimmers en wandelaars want, te hoog en te gevaarlijk vanwege alle scheuren en gaten op de weg er naar toe. Een kleine tien minuten lopen we rond op deze plek. Wat een cadeautje en vooral, wat een voorrecht dit te kunnen en mogen doen.

Eenmaal weer beneden zijn we letterlijk en figuurlijk nog in de wolken en rijden al nagenietend nog een paar kilometer door tot aan het dorp Franz Jozef (ook vernoemd naar de gletsjer en een Oostenrijkse keizer) waar we een kampeerplek opzoeken en steeds weer even de iPad pakken om de foto's te bekijken. Het was een perfecte dag.

1. Joke:
    12 mei 2018
    Wat gaaf dat het toch is gelukt....stel bofkonten :) Hier raak je toch niet over uitgepraat!!!
  2. Michel:
    Lou reed
  3. Hanneke Davidowski:
    12 mei 2018
    Prachtig hoor na lang wachten.
  4. Ina Wille:
    13 mei 2018
    wat geweldig mooi allemaal, lekker genieten van deze reis
  5. Laura:
    15 mei 2018
    Wat een geluk dat jullie toch nog meekonden, wat een geweldige uitzichten!
  6. Anouk:
    16 mei 2018
    Geweldig wat een geluk dat jullie toch mee konden prachtig weer
  7. Ben Smit:
    17 mei 2018
    Mooie Land he. geniet er van ben er twee keer geweest