Marlborough Sounds

19 mei 2018 - Abel Tasman National Park, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 18 mei 2018

Het voelt aan als een zomerochtend als we opstaan dus we brengen zoveel mogelijk tijd buiten de camper door. Het is te merken dat we in het deel met het grootste aantal zonuren van Nieuw Zeeland zijn aangekomen. We rijden dan ook pas om 10:00 uur weg van onze plek op Rarangi Beach.

We kunnen natuurlijk niet in Nieuw Zeelands grootste wijnregio zijn zonder te weten wat hier voor wijnsoorten allemaal gemaakt worden dus om 10:45 uur schuiven we al aan bij een wijnproeverij van een van de grootste wijnhuizen van dit gebied. We testen hier een vijftal wijnen. Helaas voor de chauffeur (hele) kleine glaasjes want er moet nog een stukje gereden worden straks. Uiteindelijk gaat er ook een flesje Fortified Pinot Noir mee naar huis en daardoor is de proeverij zelf gratis.

Vervolgens gaan we via Picton en de Queen Charlotte Scenic Drive richting Nelson.

Het ritje langs de Marlborough Sounds is fantastisch en vol prachtige uitzichten (van waaruit we overigens nog steeds Mount Cook en Mount Tasman kunnen zien liggen. Bovendien doen we op advies van de National Geographic reisgids nog een klein verborgen strandje aan waar we een uurtje van het zonnetje genieten.

Voor onze (verlate) lunch doen we het plaatsje Havelock aan. Havelock is het centrum van de Nieuw Zeelandse mosselindustrie. De groene mossel dan. Deze mossel komt alleen in het superschone water van de Marlborough Sounds voor en kan zelfs nergens anders in leven gehouden worden (zelfs niet in een aquarium). Deze mosselen zijn ook nog eens vele malen groter dan de mosselen die wij kennen en een mossel is dan ook groter dan een handpalm. De 12 mosselen die wij in vier verschillende variaties (met parmezaanse kaas, kokos/knoflook, chili en normaal) eten bij het leuke café "the Captains Daughter" zijn dan ook een volledige maaltijd en een feestje voor de smaakpapillen.

Hierna volgt er nog een behoorlijke bergpas voordat we bij onze kampeerplek in het plaatsje Nelson aankomen. Hier bereiden we ons voor op wat we kunnen gaan doen in het Abel Tasman National Park. Een avondje (leuk) huiswerk.

Zaterdag 19 mei 2018

Wederom een prachtig begin van de dag en we nemen het er maar weer van vanmorgen. We vertrekken dan ook niet voor 10:00 uur en komen net na het middaguur aan bij de toegang tot het Abel Tasman National Park.

Er staat vandaag niets 'bijzonders' op het programma behalve het boeken van onze tour voor morgen. In het informatiecentrum nemen we tijdens een kop koffie alle opties door. Hierna zoeken we dan ook snel een kampeerplek met uitzicht op zee en lunchen nog even lekker in het zonnetje.

De rest van de middag besteden we alvast aan een kleine verkenning in het park en struinen we over de prachtige strandjes die vanaf onze kampeerplek goed beloopbaar zijn.

Overigen hebben we de hele reis geen last van muggen. Sandflies daarintegen kwamen we de hele reis al tegen en deze kunnen ontzetten irritant zijn omdat ook zij bloed zuigen. Hier in Abel Tasman lijken het er wel meer te zijn, mogelijk vanwege de hogere temperaturen. Gelukkig komen we ook overal de 'fantail' weer tegen. Een grappig vogeltje dat vrolijk tjilpend om je heen dartelt en probeert de zandvliegen van je af te pikken....een grappige kleine beschermengel.

1. Joke:
    19 mei 2018
    Was me weer aangenaam. We duimen voor de Kiwi's!!! ;)
  2. Anouk:
    19 mei 2018
    Heerlijk verhaal weer en prachtige foto's wat genieten jullie toch ga zo door hahahaha