Jökulsárlón

27 mei 2016 - Jökulsárlón, IJsland

26 mei 2016

Het pad naar de Svartifoss (zwarte waterval) ligt precies achter onze kampeerplek dus na het ontbijt gaan we meteen maar op pad. Een flinke work-out zo vroeg in de ochtend want het gaat alleen maar omhoog. We zijn in ieder geval goed wakker als we bij de Svartifoss aankomen.
Svartifoss dankt zijn naam aan de kolommen van zwart basalt, ontstaan door het kristaliseren van afkoelend lava.

Eenmaal terug bij de camper gaan we gauw weer onderweg en worden we uiteindelijk toch nog spontaan getrakteerd op een soortgelijk turfkerkje dat we gisteren helaas niet konden zien. Toch weer mooi meegenomen.

Na een ritje van ongeveer een uur komen we aan bij Fjallsárlón, het gletsjermeer van de Fjallsjökull (wederom een uitloper van de Vatnajökull) gletsjer waarin afgebrokkelde stukken Ijs drijven. We zijn zwaar onder de indruk van deze plek en lopen er een uur met open mond rond. Des te groter was de verbazing toen we daarna in Jökulsárlón aankwamen.

Jökulsárlón is vele malen groter dan Fjallsárlón, de brokken ijs, zeg maar gerust ijsbergen, zijn groter en het water en ijs zijn blauwer. Een surrealistische aanblik. Bovendien hebben de ijsbergen de meest uiteenlopende vormen. Ze breken en smelten net zolang totdat ze klein genoeg zijn om door de maar 1500 m lange rivier Jökulsa á Breidamerkursandi naar zee afgevoerd te kunnen worden. Overigens werden hier al meerdere films opgenomen. Denk aan de achtervolging van 007 op het ijs in de Aston Martin en Tomb Raider

Ons karretje staat met z'n neus naar het meer en we besluiten om hem hier vannacht maar te laten staan. De cabine wordt een soort terras en we kijken met een drankje naar hoe het decor bijna per minuut veranderd doordat de ijsschotsen verder drijven.
Regelmatig stappen we uit voor een wandelingetje langs het water. Meer dan eens worden we daarbij gevolgd door een paar zeehonden die ons nieuwsgierig aankijken..

Inmiddels is de wind aangetrokken tot stormachtig en staat ons campertje te schudden in de luid gierende windvlagen. Het beloofd een onstuimig nachtje te worden...

1. Joke:
    27 mei 2016
    GEWELDIG!!! Hoop dat jullie wel hebben geslapen met die storm!!!