Gewijzigde plannen

7 mei 2019 - Bangkok, Thailand

Maandag 6 mei 2019

Dat waren twee gekke weken.

Op 1e paasdag wakker worden en dan op je telefoon lezen dat er in Sri Lanka een reeks bomaanslagen is geweest. Helaas komen aanslagen de laatste jaren wel veel vaker voor en normaal gesproken wordt de ontzetting snel verwerkt en gaan we over tot de orde van de dag. Nu betreft het echter onze vakantiebestemming en we zouden over twee weken vertrekken. Wat nu? Laten we maar even wachten tot na de paasdagen om te zien hoe het zich ontwikkelt.

Helaas worden de berichten er niet beter op en wordt het reisadvies alleen maar negatiever. Kans op vervolgaanslagen en andere groeperingen die wraak willen nemen. De noodtoestand wordt afgekondigd.

Voor ons reden genoeg om van Sri Lanka af te zien en om te boeken naar Thailand. Wat ons betreft een net zo leuke vakantiebestemming. Zodoende zijn we dus vandaag op Schiphol bij de gate naar Bangkok en niet naar Colombo. Qua tijd verliezen we bijna niets want beide vluchten gaan nagenoeg om dezelfde tijd.

Over de reis hier naartoe valt eigenlijk weinig te vertellen. Alles verloopt weer super soepel. Alle vluchten zijn op tijd en de 2 uur die we voor onze overstap hebben vliegen om.

Om 18.10 uur lokale tijd komen we dan ook aan op het vliegveld van Bangkok en na de gebruikelijke tijdvreters als douane, bagage afhalen en een busrit van 45 minuten naar ons hotel (Bangkok is 'huge'), komen we rond 21.00 uur aan bij ons hotel aan de Khao San Road waar de meeste locals nog steeds in het geel lopen (Vandaag is de laatste dag van de festiviteiten omtrent de beëdiging van de nieuwe koning en de kleur geel is de kleur van de koninklijke familie).

We brengen onze tassen binnen en stappen daarna meteen weer de Khao San Road op waar we een eettentje opzoeken. Door de temperatuur, de ambiance van deze straat en de taal geschreven in Sanskriet, voelt het alsof we de draad weer oppakken waar we in 2017 in Cambodja gestopt zijn.....Party on!!

Maandag 7 mei 2019

Vanochtend schuiven we maar meteen een fiks ontbijt naar binnen aan de andere kant van de straat tegenover ons hotel. We beginnen meteen met een pittig dagje stappen in de hitte. Er zijn een aantal highlights die we perse tijdens ons verblijf in Bangkok willen zien en gezien het feit dat hier een aantal tempels en het Koninklijk paleis tussen zitten dienen schouders en knieën bedekt te zijn. Het is voor ons dus ook nog eens lange broeken dag. Het wordt vandaag 38 graden.

Buiten regelen we een Tuktuk die ons naar Wat Pho, de oudste en grootste tempel van Thailand brengt. De oudste gebouwen die er staan dateren uit de 16e eeuw. In Wat Pho wonen ook honderden monniken en wij volgen er een paar tijdens hun dagelijkse rituelen, waaronder het gebed en hoe ze samen lunchen.

Een ander hoogtepunt (eigenlijk voor de meeste toeristen "het" hoogtepunt, is de Rustende Boeddha. Het beeld van 15 meter hoog en 46 meter lang, verbeeldt de stervende Boeddha die op zijn zij ligt, in afwachting van de overgang tot het parinirvana.

Rond een uurtje of elf hebben we het hier gezien en lopen we naar de Chao Phraya, de rivier die Bangkok in tweeën splijt. Hier nemen we voor 4 Baht (11 cent) de veerpont naar de overkant. Aan deze kant van het water bezoeken we Wat Arun.

De 82 meter hoge prang (soort toren) van Wat Arun, die staat afgebeeld op de muntstukken van 10 Baht is versierd met miljoenen stukjes porselein.

De hitte heeft ons inmiddels behoorlijk in zijn greep dus zoeken we, nadat we de Chao Phraya wederom zijn overgestoken, een lunchgelegenheid met airco op. Hier komen we even lekker bij voordat we aan ons laatste bezoek van de dag beginnen.

Na de lunch lopen we een kwartiertje naar de ingang van het Koninklijk paleis. Dit paleis stond de laatste dagen natuurlijk behoorlijk in de belangstelling vanwege het feit dat er in Thailand afgelopen weekend een nieuwe koning gekroond is.

Militairen zijn de restanten van de festiviteiten aan het opruimen en overal hangen nog gele doeken en lopen de mensen in het geel. Maar ook zonder extra versiering is dit complex bijzonder spectaculair. Hysterisch spectaculair soms. Gouden dakranden en pilaren en kleurige glanzende dakpannen op elk gebouw en tempels op dit complex (en het zijn er nogal wat). We kijken onze ogen uit bij deze pracht en praal.

Inmiddels is het 15.00 uur en lopen we er (net als alle westerse toeristen overigens) verlept en oververhit bij. Snel regelen we een Tuktuk die ons naar ons hotel aan de Khao San Road brengt. Op het dak van de 7e verdieping van ons hotel hangen we lekker nog een paar uurtjes met een biertje aan de rand van het zwembad. Vanaf hier hebben we ook uitzicht op het Koninklijke Paleis.

Vanavond nog maar eens kijken naar het bruisende avondleven in deze omgeving.

1. Michel:
    7 mei 2019
    Thailand lijkt mij een hele mooie vervanging. Wens jullie veel plezier en rust. Ga weer genieten van de verslagen en foto's.
  2. Joke:
    7 mei 2019
    Leuk dat jullie nog iets van die festiviteiten hebben meegekregen. Blijkt wel een vreemde vogel te zijn die nieuwe koning, heel anders dan zijn vader.
  3. Astrid & Peter:
    7 mei 2019
    Ja hoor, nog maar het 1e verslag, maar nu al genieten.
    En wat een prachtige foto's; geweldig.
    Hele fijne vakantie weer!!
  4. Steven van de Craats:
    8 mei 2019
    Geweldige mooie foto's. Geniet er samen van.
  5. Hanneke Davidowski:
    8 mei 2019
    Mooie foto's hoor. Is zeker mooi daar. Geniet er maar van.