Erawan en de Birma spoorlijn.

11 mei 2019 - Ayutthaya, Thailand

Vrijdag 10 mei

Om 8.00 uur worden we al opgepikt door een minibus die ons naar het Erawan nationaal park zal brengen. Hier bevinden zich de Erawan watervallen, waar we na een uurtje rijden aankomen.

De watervallen in deze jungle bestaan uit 7 niveau's en op elk niveau heb je de gelegenheid om bij dat deel van de waterval te zwemmen. Vanaf het eerste tot aan het derde niveau loopt er een pad, deze zijn dus voor iedereen goed te bereiken. Dit is ook te merken aan de drukte op deze niveaus. Vanaf niveau 3 tot aan niveau 7 wordt het zwaarder om omhoog te komen. Met name vanaf niveau 5 wordt het lastiger. Er moet worden geklauterd om omhoog te komen, dus hoe hoger hoe rustiger.

Vanaf niveau 2 moeten we overigens ons eten achterlaten bij een checkpoint, dit om te voorkomen dat de aanwezige apen dit stelen of mensen deze apen gaan voeren. Ook betalen we hier voor elk plastic flesje dat we meenemen een borg en worden deze flesjes gemarkeerd. Een handige manier om ervoor te zorgen dat mensen hun afval niet laten slingeren.

Helaas zijn de watervallen niet zo spectaculair als op de foto's. Het is namelijk al lange tijd erg droog en er is gewoonweg niet genoeg water om de waterval in zijn volledige glorie te showen. Dit mag de pret overigens niet drukken. Het zwemmen in de met vis gevoelde poelen voor de watervallen zijn hoe dan ook een cadeautje, waant we zijn alweer doordrenkt van het zweet.

De kleinere vissen zijn overigens de vissen die je ook in sommige Spa's (Dr. Fish) ziet. Deze happen naar je voeten en knabbelen zo de dode huid weg. Even wennen maar na een tijdje is het best grappig.

We lunchen beneden bij de parkeerplaats van de watervallen en vertrekken daarna richting Tham KraSae, een van de stationnetjes aan Birmaspoorlijn (ook wel de dodenspoorlijn genoemd). Hier rijden we met de trein over het deel waar tijdens de bouw bijzonder veel doden zijn gevallen. Dit mede dankzij de slechte bereikbaarheid van sommige delen van dit traject (een deel is tegen de rotsen aan gebouwd net boven de wateroppervlakte). Overigens waren er ook duizenden Nederlandse krijgsgevangen betrokken bij de bouw van de Birmaspoorlijn. Onder hen de bekende conferencier Wim Kan. We sluiten af bij de Brug over de Kwai, waar we gisteren ook al waren.

Na dit stukje geschiedenis worden we netjes afgezet bij ons hotel en sluiten de dag af aan het zwembad waar we ons even lekker weer verfrissen.

Transport dag.

Zaterdag 11 mei 2019

Vandaag een rustig dagje met weinig bijzonders. We checken om 11.30 uur uit maar ons transport is er pas om 13.30 uur. We brengen nog twee uur door in ons zwembad.

Hierna verplaatsen we ons per minibus naar Ayutthaya, de vroegere hoofdstad van Thailand (destijds Siam) en tevens de warmste stad van Thailand. Dat belooft wat.

Ons hotel is een oud traditioneel guesthouse waar we de nacht doorbrengen voor slechts 12 euro!.....

1. Joke:
    11 mei 2019
    Wat een gave foto Charis in die trein. Prachtig.
  2. Michel:
    11 mei 2019
    Prachtige en vooral scherpe foto's. Nice.
  3. Anouk:
    23 mei 2019