Schiphol-Hanoi

6 mei 2017 - Hanoi, Vietnam

Zaterdag 6 mei 2017

Om 9:00 zitten we aan de ontbijttafel bij het Ibis hotel op Schiphol. Ronald heeft ons hier gisteravond afgezet omdat het helaas niet mogelijk was om ons op de dag van vertrek op Schiphol af te leveren. De trein was voor ons geen optie, want het is 5 mei,  en we hebben er geen benul van of dat de treinen vol zitten op zo'n dag. Bovendien  hebben we niet zo'n hoge pet op van de prestaties van de NS de laatste tijd. Een hotel met gratis shuttle-service leek ons dan ook de beste optie. Onze vakantie begint dus een paar uur eerder.

Ondanks dat we pas om 13:35 vliegen besluiten we toch al om ons om 10:00 uur af te laten zetten een beetje op Schiphol rondhangen vinden we geen straf. Dit blijkt een goede keuze. We dachten dat de drukte van de meivakantie voorbij was maar het is absolute chaos in de vertrekterminal. Als dit de toekomst is dan heeft Schiphol echt een probleem. Nog nooit deden we er ruim 2 uur over om achter de douane te komen.

Eenmaal voorbij de douane zijn we deze stress echter snel weer vergeten. Hier merk je helemaal niets van de ellende in de vertrek hal en tijdens een kop koffie bij Starbucks (inmiddels een traditie voor vertrek), zitten we dan ook snel in de vakantiemodus.

Het vertrek is op tijd en behalve een aantal onverstaanbare Chinese stewardessen en een peuter die net zolang krijst tot de lucht op is en daarna een wegtrekker krijgt, verloopt de vlucht vlekkeloos. Wederom is het de lange wachtrij (dit keer bij de visumafgifte op het vliegveld in Hanoi) die ons de vertraging bezorgt. Gelukkig is de chauffeur van het hotel waar overnachten, blijven wachten.

Tijdens de rit naar ons hotel krijgen we te maken met de absolute verkeerschaos. Scooters overal, automobilisten die hun auto op elk plekje weg prakken zonder daarbij ook maar om te kijken naar voetgangers of voetgangers en het continue geclaxoneer. Welkom in Hanoi, we zijn blij dat we zelf niet hoeven te rijden.

Ons Hotel staat in de oude wijk en de ligging is werkelijk top. Vanuit onze hotelkamer kijken we rechtstreeks op de Chuang Duong brug (over de rode rivier) en de weg daarvandaan lijkt zo via de rotonde onze kamer in te rijden. We hebben continue zicht op deze amusante chaos. Dat we nog geen ongelukken hebben gezien blijft ons verbazen.

Ondanks dat we allebei uitgeput zijn, willen we toch nog even rondkijken en lopen nog even de Old Quarter binnen. In de steegjes en smalle straatjes blijft de verkeerschaos in intensiteit gelijk en moeten we continue onze zintuigen aanspreken om niet van onze sokken gereden te worden....even wennen.

We sluiten af met een hapje in het City View café aan het Hoàn Kiêm Lake. Op de 5e etage hebben we een prachtig uitzicht over het meer. Het biertje, de hapjes en het uitzicht.....meer hebben we even niet nodig. Morgen doen we wel weer actief.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joke:
    6 mei 2017
    Weer als vanouds......lekker meegenieten. Maar goed dat jullie zelf niet hoeven te rijden. Ja mooi punt waar jullie zitten, zag het filmpje vanochtend!
  2. Michel:
    6 mei 2017
    De kop is eraf. Lijk Mike wel die elke dag zit te wachten op een nieuwe vlog van enzo knol of pranksters of jan Willem, de vloggende politie agent. Zo zit ik elke dag te wachten op jullie reisverhaal. Volgend jaar ga je maar mooi vloggen haha.
  3. Anouk:
    6 mei 2017
    Mooi verhaal om mee te beginnen gelukkig zijn jullie veilig aangekomen, en kan het nieuwe avontuur beginnen. Benieuwd naar jullie volgende reisverhaal. Geniet ervan

Grt
  4. Astrid & Peter:
    6 mei 2017
    Zo, jullie (en ook onze) reis is dus nu écht weer begonnen.
    Een hele fijne tijd daar; we zijn weer reuze benieuwd naar alle verhalen.
  5. Jolien:
    7 mei 2017
    Leuk om te lezen! Kan het weer helemaal mee gaan beleven. Wat vette laatste foto zeg! Cool.
    Kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal! ☺
  6. Hanneke:
    7 mei 2017
    Ik ga genieten de komende tijd heb ik wel in de gaten.
    Mooie foto's al weer.
    Heel veel plezier daar.