Mekong Delta

23 mei 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Zondag 21 mei

Na ons laatste ontbijt in de Pink Tulip, melden we ons rond 7.50 bij TNKTravel, 2 straten verderop. We hebben een 3-daagse tour naar de Mekongdelta geboekt. Tevens zijn zij daarmee ons transport naar de grens met Cambodja.

De Mekongdelta is de rijstschuur van Vietnam en een belangrijke leverancier van rijst aan de rest van de wereld. Het is een gebied van kleine dorpjes, drijvende markten en talloze zijtakken van de machtige Mekong rivier. De delta strekt zich uit over 40.000 km2 en wordt bevolkt door Khmer, Chinezen, Cham en ethnische Vietnamezen.

Na een bustocht komen wij (met groep deze keer) aan in Ben Tre (een eiland midden in de Mekong Rivier. Hier stappen we in een kleine bootje even varen over een van de kleinere idyllische zijtakken naar onze eerste stop. Handen binnenboord want er kunnen krokodillen zitten. In Ben Tre staan meer kokospalmen dan waar dan ook in Vietnam dus voor ons reden om een familiebedrijfje te bezoeken die van kokosnoten heerlijke snoepjes maakt. Terwijl we daar later nog even een drankje doen wordt er voor de leuke foto maar 'even' een Python van stal getrokken (die komen daar overigens ook in het wild voor).

Na de lunch, die we overigens hadden na een boottocht over de Mekongrivier zelf, arriveren we bij de Vinh Trang Pagode in My Tho. Een Boeddhistisch tempelcomplex met enkel gigantische Boeddhabeelden, gebouwd in het midden van de 19e eeuw. Alhoewel wij in Azië al meerdere tempels bezochten zagen we nooit zoiets als dit. Indrukwekkend maar we begrijpen ook dat mensen hier komen voor rust en bezinning.

Dan is het weer tijd voor een rit van zo'n 2 uur voordat we arriveren in Can Tho, dat zo'n beetje in het midden van de Delta ligt. In Can Tho gaat de groep voor de nacht uit elkaar omdat men allemaal verschillende hotelopties heeft genomen. Wij kozen voor de homestay en worden met een taxi weer de stad uit naar het platteland gebracht. Hier ontmoeten we een Australisch en een Frans meisje die samen met een Canadese jongen door Zuid-oost Azië trekken. Met hen volgen we bij het gezin van de homestay nog een korte kookworkshop (en het bereidde voedsel eten we uiteraard zelf) waarna we gezellig nog wat natafelen met bier, maar vooral de huisgemaakte rijstwijn, Yo! (proost in het Vietnamees).

Ons hutje is de primitiefste van al onze reizen en bestaat uit niet meer dan houten balken en aan elkaar gevlochten bananenbladeren. Het voelt alsof we buiten slapen...

Maandag 22 mei

Om 6.00 uur zitten we alweer aan het ontbijt want we moeten ons op tijd bij onze groep voegen voor de volgende excursie. Samen met onze drinkpartners van de avond ervoor worden we met een boot over een van de zijtakken van de Mekong naar de ontmoetingsplaats in Can Tho gebracht. Hier ligt de boot van onze groep al op ons te wachten, waarna wij afscheid nemen van de andere drie en overstappen naar onze eigen boot.

We gaan een kijkje nemen op de drijvende markt van Can Tho. Dagelijks verzamelen zich hier de aanbieders en de afnemers zich in het midden van de rivier. Tevens schijnt het dat je hier de beste Vietnamese ijskoffie (koude Vietnamese koffie, gecondenseerde melk en ijs) kunt drinken en het duurt dan ook niet lang voordat een van de drijvende koffiekraampjes zich aan onze boot vasthaakt. Uiteraard willen we dit proberen. We drijven een uurtje rond op deze markt en laten de scène's die zich voor ons afspelen op ons inwerken.

Terug aan land gaat het meteen door met een kleine fietstocht over het platteland van Can Tho. Idyllische plekjes, een bruggetje waarover halsbrekende toeren uitgehaald moeten worden, wild kronkelende en woekerende bomen maar vooral de barbecue cultuur in deze omgeving trekken onze aandacht. Als we dan ook RAT op de kaart zien staan, vinden we dat we dat even moeten proberen. Inderdaad...veel lekkerder dan je zou verwachten, wel veel kluiven. Om jullie meteen maar gerust te stellen...de ratten worden gevangen in hun holen in de rijstvelden en zijn geen ratten uit de straten van de stad....maar toch...

Inmiddels is het ook alweer lunchtijd en aangezien het maar een paar kleine stukjes rat waren, kan er best nog wel iets bij. We varen naar het centrum van Can Tho om daar met z'n allen te lunchen. Na de lunch gaat de helft van de groep weer terug naar Ho Chi Minh Stad. Zij boekten slechts 2 dagen en 1 nacht en gaan ook niet naar Cambodja.

Vanaf Can Tho is het zo'n 3 uur rijden naar onze laatste excursie van vandaag en bovendien al vlak bij de Cambodjaanse grens. Het Rung Tram Tra Su vogelreservaat is 845 ha groot waar zo'n 70 verschillende vogelsoorten leven, waaronder de zeer zeldzame saurus kraanvogel. Helaas zijn we er in het verkeerde seizoen en zien we niet zoveel vogels. Het maakt de ervaring er trouwens niet minder op want het mangrove bos en het tapijt van lelies op het water (lijkt alsof je er op kunt lopen) zijn absoluut adembenemend.

Hierna zijn we binnen het half uur in Cho Chau Doc, waar we na het diner, na een lange drukke dag, gesloopt op ons bed storten....o ja...er moet nog 'effe' een stukje geschreven worden ;-).

Dinsdag 23 mei

Door slecht internet in Cho Chau Doc lopen we gisteren en vanmorgen te klooien om ons verhaal te uploaden en we besluiten om het vanavond nog maar eens te proberen. Vooralsnog zitten we om 6:00 alweer aan het ontbijt. We hebben namelijk vanochtend nog 2 plekken te bezoeken voordat we aan onze boottocht naar Phnom Penh beginnen. Onze bagage wordt alvast voor ons naar de boot gebracht. Dit gebeurt niet met een busje maar de bagage van de gehele groep gaat op een aanhangertje (waar normaal personen op vervoerd worden) achter een fiets.

We gaan lopend naar de rivier waar er alweer een Sampan (traditioneel motorbootje) op ons ligt te wachten. We varen naar een traditioneel vissersdorpje op het water waar we zien hoe men onder andere vis kweekt in het water onder de paalwoningen.

Hier krijgen we het sein dat de speedboat die ons naar Phnom Penh zal brengen al op de rivier ligt te wachten. We nemen snel afscheid van onze gids en een aantal anderen uit de groep die niet doorgaan naar Cambodja. Van de groep van ongeveer 30 man die drie dagen geleden uit Ho Chi Minh Stad vertrok, gaan er uiteindelijk maar 10 (waaronder wij dus) door naar Cambodja. De in het vissersdorp aangemeerde Sampan, brengt ons naar het midden van deze zijrivier van de Mekong waar we de witte speedboat al zien wachten.

Op de boot zijn al andere mensen die hun ticket elders hebben gekocht. Terwijl we van de Sampan naar de speedboat overstappen verifiëren we of onze bagage daadwerkelijk al aan boord is. Dit is gelukkig het geval.

In de ranke lange speedboat staan 2 rijen vliegtuigstoelen voor een zo comfortabel mogelijke reis. Deze reis duurt tenslotte zo'n 6 uur en we mogen alleen maar even bij de grensovergang van boord om onze VISA in orde te laten maken. Omdat we onderweg ook niet kunnen kopen krijgen we gelukkig wel een simpel lunchpakketje uitgereikt, dus honger en dorst zullen we niet krijgen.

Twee uur lang volgen we de rivier noordwaarts en als we de Cambodjaanse grens bereiken is er van een Delta al lang geen sprake meer. Dit is alleen nog maar de Mekong rivier (Die overigens door Cambodja en Laos doorloopt tot in Zuid-China).

Bij de grens moeten we van boord om onszelf en onze VISA uit te schrijven in Vietnam en ons aan te kondigen in Cambodja. Terwijl we hier in een soort wachtruimte op een pier een soort van opgesloten zitten, kunnen we wel alvast ons geld wisselen. Na een half uur gaan we weer aan boord.

Na weer 10 minuten te hebben gevaren moeten we weer van boord en komen dit keer in een soort van omheind politie complex waar onze VISA voor Cambodja in onze paspoorten worden gemonteerd en worden afgestempeld. Dit duurt in totaal ongeveer een uur maar dan zijn we ook echt in Cambodja aangekomen.

Het is nu nog ongeveer 3 uur varen naar Phnom Penh waar we rond 13:30 aankomen.

Op de kade in Phnom Penh worden we al opgewacht door een groepje Tuktuk rijders die graag onze bagage dragen en daardoor hopen dat wij ze een ritje gunnen. Wij gunnen Lucky (zal toch wel een bijnaam zijn...toch?) de eer om ons voor een paar dollar naar ons hotel te brengen. We spreken af dat hij ons morgen na ons ontbijt mag ophalen om te zien wat hij verder nog voor ons kan betekenen in Phnom Penh.

Wij nemen de rest van de middag vrij. We hebben voor onszelf de laatste dagen van onze vakantie iets duurdere hotels geboekt, met zwembad en Spa. We eten vroeg en laten ons lekker even een uurtje masseren.....

1. Joke:
    23 mei 2017
    Wat een verhaal weer zeg.....hoe onthoud je het allemaal! Doodeng met die slang....brrrrr. Ik ken de Mekong Delta alleen van de Panga- en Tilapiafilet! :)
  2. Ina Bert en Sybren:
    Spannend allemaal.
  3. Astrid & Peter:
    23 mei 2017
    Wat wordt het weer allemaal geweldig verteld.
  4. Anouk:
    24 mei 2017
    Geweldig verhaal weer, jullie zijn ook nergens bang voor he brrrrr die slang vreselijk en dan ook nog RAT eten hahaha