The Killing Fields of Phnom Penh

24 mei 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Woensdag 24 mei.

Na een uiterst uitgebreid ontbijt buffet (pffff keuzestress) melden we ons buiten waar mister Lucky al in zijn Tuktuk op ons zit te wachten. Wij hebben gisteravond een lijstje gemaakt met dingen die we graag willen zien en spreken op basis daarvan een prijs met hem af.

Al snel zijn we onderweg naar de eerste en meteen al zwaarbeladen plek. We gaan naar Choeung Ek, beter bekend als the Killing Fields (velden des doods). Een boomgaard waar de Rode Khmer, tijdens het schrikbewind van Pol Pot, duizenden mensen (op de meest vreselijke manieren) werden omgebracht. Choeung Ek was slechts één van vele Killing Fields verspreid over heel Cambodja en totaal kwamen daar in die periode zo'n 3,5 miljoen mensen om (2 miljoen werden er systematisch vermoord en de andere 1,5 miljoen kwam om van de honger en slavenarbeid). Dit maakt het meteen één van de grotere genocides in de geschiedenis van de mens. Een geschiedenis waar in West-Europa helaas weinig aandacht aan wordt geschonken.Op voorhand wordt al gewaarschuwd om deze plek niet te betreden met kinderen of mensen die snel geëmotioneerd zijn.

Bij de ingang krijgen we een kastje met een koptelefoon mee. Door de boomgaard staan bordjes met nummers die je intoetst op het kastje waarna je de informatie krijgt over die specifieke plek. Hij is voor ons zelfs beschikbaar in het Nederlands.

Al gauw krijgen we een goed beeld van wat zich er hier allemaal heeft afgespeeld en luisteren we vol afschuw naar hetgeen de verteller uitlegt, maar ook naar getuigenissen van overlevenden en zelfs beulen. De ruim 2 uur die we er rondlopen wisselen we amper een woord met elkaar en gaan helemaal op in wat hier allemaal gebeurde waarbij ons, ondanks de temperatuur, de rillingen van over de rug lopen. We zijn niet de enige, overal zien we mensen rondlopen, zwijgzaam met hoofdtelefoon en de ontzetting op de gezichten. Een enkeling komt zelfs hoofdschuddend voorbij. Luguber detail is dat men hier nog maandelijks een rondje doet omdat er telkens weer resten omhoogkomen. Langzaam aan (geholpen door de tropische regenbuien hier) verzakken de graven nog steeds en worden overblijfselen naar boven gedrukt. Ook wij staan regelmatig bij kleding met daarin nog stukken bot aan onze voeten.

Als laatste luisterpunt komen we aan bij de Stupa (een boeddhistisch bouwwerk) waar duizenden schedels die men inmiddels heeft onderzocht en gecategoriseerd (hoe en met welk wapen om het leven gebracht) een laatste rustplaats hebben gevonden. Voordat we de Stupa (zonder schoenen) betreden, leggen we eerst uit eerbied nog een klein boeketje bloemen voor de ingang en branden een wierookstokje. De aanblik van de duizenden gestapelde schedels verdeeld over 7 verdiepingen, kijken in alle 4 de windstreken is bizar. Enigsinds aangeslagen verlaten we uiteindelijk Choeung Ek.

Dit was echter niet de enige droevige plek die we vandaag bezoeken. Na een korte lunch gaan we namelijk door naar Tuol Sleng (tegenwoordig ook het genocide museum genoemd), de gevangenis vanwaaruit men naar de Killing Fields werd gebracht om te sterven. Nadat het Rode Khmer regime van Pol Pot de inwoners uit Phnom Penh had verdreven werd deze school omgebouwd tot gevangenis "S-21" (Security Prison 21). Duizenden gevangenen werden hier ondervraagd, gemarteld en soms ook vermoord. Weer krijgen we hier een kastje en hoofdtelefoon met een Nederlandse rondleiding en zien we de martelcellen (voormalige klaslokalen), martelwerktuig, en gruwelijke foto's over wat er hier zich afspeelde. Wederom lopen we hier vol van gruwel langs alle plekken.

Eenmaal terug bij mister Lucky en z'n Tuktuk besluiten we dat het welletjes is met alle sombere plekken en bekijken nog een aantal paleizen en tempels in het centrum van Phnom Penh. Omdat het weer een benauwde plakkerige dag was, sluiten we verfrissend in het zwembad op onze (7e) verdieping af.

1. Michel:
    24 mei 2017
    Ken de films. De documentaires en nu ook jouw beschrijving. Dat maakt al heel veel indruk. Maar je kunt je pas deze tragedie echt voelen als je daar bent geweest. Niet de meest leuke vakantiedag kan ik me zo voorstellen maar wel de meest indrukwekkende...
  2. Joke:
    24 mei 2017
    Hier word je toch stil van......zo'n schrikbewind!!!
    Het laagste van het laagste.......en toch gaat het maar door dat dood en verderf zaaien.
  3. Anouk:
    24 mei 2017
    Alleen het lezen geeft me al rillingen laat staan als je daar loopt. Vreselijk wat daar allemaal is gebeurd
  4. Ina Bert en Sybren:
    24 mei 2017
    Afschuwelijk en erg indrukwekkend allemaal.
  5. Astrid & Peter:
    24 mei 2017
    Natuurlijk niet de fijnste plek om te zijn, maar hoort wel bij de geschiedenis van het land. Indrukwekkend hoor!