District 1 Ho Chi Minh Stad

20 mei 2017 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Zaterdag 20 mei,

Zonder ontbijt gaan we op pad voor onze laatste binnenlandse vlucht. We vliegen van Phu Quoc terug naar Saigon / Ho Chi Minh Stad. Een half uur later nemen we afscheid van onze chauffeur en wederom gaan alle noodzakelijke procedures vloeiend en hebben we uiteindelijk toch nog even tijd voor een ontbijtje bij een van de tentjes op het vliegveld. Al met al staan we om 8:45 alweer op het vliegveld van Ho Chi Minh Stad.

Aangezien het in dit stroeve verkeer qua snelheid toch niet uitmaakt, kiezen we voor de verandering eens een keer de bus. Oké, we worden niet voor de deur van ons hotel afgezet maar de prijs daarentegen is dan ook 4x goedkoper dan een taxi of een hotelshuttle (en die waren ook al niet duur).

Omdat we zo vroeg aankomen is onze kamer in het Pink Tulip Hotel nog niet gereed, dus laten we onze bagage achter en gaan lekker even wat souvenirs shoppen, een terrasje pakken en mensen kijken. Om 13:30 is onze kamer klaar.

Nadat we ons wat hebben opgefrist (en dat doe je bij deze temperaturen en luchtvochtigheid het liefst een paar keer per dag), trekken we er op uit om nog wat historische plaatsen te bekijken. We zien onder andere het Rex Hotel waar in de Vietnam oorlog de dagelijkse persconferentie (door de journalisten het dagelijkse leugenuurtje genoemd), het Caravelle Hotel (tijdens de oorlog het zenuwcentrum van het NBC en CBS News), waarvan het dak tijdens de evacuatie in 1975 ook diverse helicopters op het dak landen om Amerikaans personeel op te halen, en de Notre Dame (je verwacht het misschien niet, maar 50% van de Vietnamezen schijnt Katholiek te zijn).

Daarna worden we wederom overvallen door een gigantische moesson die meerdere uren standhoudt. Na een uurtje schuilen vinden we het welletjes en kopen voor een euro zo'n lullige poncho waar iedereen hiermee rondloopt....lopen we lekker met z'n allen voor schut maar we komen in ieder geval droog aan in ons restaurant waar we voor het laatst in Ho Chi Minh Stad dineren...