Roturua

25 mei 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 25 2018

Taupo, aan het gelijknamige Lake Taupo, waar we de nacht hebben doorbracht, heeft ons niet zoveel te bieden en stond ook niet op onze lijst. Voor ons was dit puur een overnachtingsplek. Het meer is trouwens het grootse meer van Nieuw Zeeland en is ontstaan door een van de grootste vulkaanerupties uit de menselijke geschiedenis. De vulkaan zelf is overigens nu slapend maar dat kan morgen zo maar anders zijn.

Dat we in geothermisch actief gebied zijn is overigens erg duidelijk. Onderweg zien we overal witte rookpluimen opstijgen uit rivieren, stroompjes en poeltje en is de rotte eieren lucht (die we ook uit IJsland herkennen) alom aanwezig. Dit blijft de hele rit naar Roturua zo.

We zijn al rond 10:30 uur in Roturua en rijden rechtstreeks naar de plaatselijke VVV om ons te laten adviseren welke plek het beste te bezoeken, het wemelt hier namelijk van de vulkanische velden. Het wordt Te Puia.

Te Puia is een vulkanisch actief gebied met een klein Mauri dorpje dat daarbij is gebouwd (een mini openlucht museum). Het opmerkelijkste in dit gebied zijn geisers, De grootste geiser Pohutu spuit geregeld superheet water tot 30 meter hoog en is de grootste geiser van het zuidelijk halfrond en de meest betrouwbare ter wereld. We zagen dit al in IJsland maar dit hele gebied geeft toch weer een andere kijk en gevoel.

Het Maori dorpje staat hier ter illustratie omdat er vroeger in dit gebied veel door de Maori's onderling gestreden werd. Hier staat overigens ook een Kiwi farm van een Kiwi conservatie project. De Kiwi (een vreemde loopvogel) is een beschermde diersoort en hier worden ze gefokt om ze later weer in de natuur te kunnen uitzetten. Dit is waarschijnlijk ook de enige plek waar we een levende Kiwi kunnen zien. Er zijn ook maar weinig Nieuw Zeelanders die er ooit een in het wild hebben gezien. We kunnen en mogen hier geen foto's maken want het is een nachtdier en leeft dus voornamelijk in het donker en een flits van een camera zou dit schuchtere, schrikkerige beest kunnen ombrengen. Wij zien het beest bij infrarood licht en verbazen ons nog over de grootte en snelheid van dit gekke beest.

We vermaken ons hier de gehele dag en vanaf 18:00 uur sluiten we aan bij een Mai Ora. Met een groep andere gasten uit de hele wereld worden we op traditionele wijze ontvangen voor het dorpshuis waarbij een van ons de aangewezen leider voorstelt en het vijandig ogende Maori stamhoofd tegemoet treedt. Nadat is bepaald dat we in vrede komen mogen we mee naar binnen en gaat de ceremonie verder met traditionele Maori zang en met zelfs een heuse Haka (Zie ook deze Haka van de All Blacks, het nationale NZ Rugby team https://m.youtube.com/watch?v=PptTeyYShdw). Bij de Haka worden een aantal mannen aangewezen om mee te doen en ook het podium te betreden En raad eens wat....juist. .

We sluiten de avond af met een Hangi, een traditionele in een grondoven (soms ook gestoomd boven een van de kokende warmwaterbronnen) bereidde Maori maaltijd. Dit in een restaurant naast het dorpshuis. Er is een overdaad aan eten en de Hangi is nog eens aangevuld met een buffet met visgerechten en desserts.

Met een ervaring rijker en de buik goed vol zoeken we nog even naar een geschikte kampeerplek. Het is al laat en de meeste betaalde kampeerplekken hebben hun recepties al gesloten. We vinden een mooie plek langs Lake Okareka.....

1. Joke:
    26 mei 2018
    Indrukwekkend landschap.....prachtig. Jammer van de Kiwi ;)