Op de koffie bij Frodo en Bilbo

26 mei 2018 - Waitomo, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 26 mei 2018

In de ochtend blijkt hoe mooi de plek is die we hebben gevonden en de lucht is op een enkel wolkje na, strakblauw. Dat is prettig want de mooiste foto's van onze activiteit vandaag maak je (volgens ons) op een zonnige dag. We gaan naar een kleurrijke plek.

Voordat we definitief naar Matamata vertrekken wandelen we nog even door de Gouvernment Gardens in Roturua. Hier staat ook het Roturua museum een prachtig gebouw in Elisabeth stijl uit 1908. Het museum is wegens verbouwing gesloten maar daar is aan de buitenkant weinig te zien. Het gebouw overziet de hele tuin waar mensen druk zijn met allerlei, al dan niet sportieve, activiteiten.

Hierna gaat het door naar onze hoofdbestemming van vandaag, Matamata. Een rit van slechts een uur en bijna de hele rit kunnen we aan het landschap zien dat we dichterbij komen. Het gras ligt als een groene fluwelen deken over het landschap en er staan keurige huizen en boerderijtjes met strakke hekjes. Het ziet er sprookjesachtig uit en het is te begrijpen waarom Peter Jackson juist deze locatie koos voor zijn filmset.

Om half 12 komen we namelijk aan bij Hobbiton. De filmlocatie waar de sprookjesachtige plek "the Shire", uit de "Lord of the Rings" en de "Hobbit" trilogieën is opgenomen. Regisseur Peter Jackson vond deze plek toen hij per helikopter op zoek was naar geschikte filmlocaties. Hij landde daar ging in overleg met de boer en kon daarna een toch al prachtige plek, voor zijn films, gaan omtoveren tot sprookjeslocatie. In plaats van daarna alles af te breken en weg te gooien, zoals dat bij de meeste films gebeurt, is in dit geval besloten er een soort themapark van te maken voor de fans.

Voor de fans is het echt een feest de herkenning. We lopen er zo'n twee uur rond (met gids want sommige fans moeten echt overal aanzitten of erger, dingen meenemen) en vinden onder andere het hol van Frodo en Bilbo, Sam Wise en drinken een ginger beer uit stenen kruiken in de herberg "the green dragon". We hebben een reden om bij terugkomst in Nederland de films weer eens op te zetten en de locaties uit de film die we door heel Nieuw Zeeland hebben bekeken, weer eens in de films terug te zien.

Vanuit Matamata is het nog maar een uur en een kwartier rijden naar Waitomo, waar we morgen nog een excursie hebben gepland. Onze kampeerplek ligt slechts op een kilometer afstand....

1. Hanneke Davidowski:
    26 mei 2018
    Wat mooi daar zo te zien.
  2. Michel:
    27 mei 2018
    Heel mooi. Zijn de hobbit huisjes niet te koop, haha.
  3. Anouk:
    27 mei 2018