Glow

Zondag 27 mei 2018

Heel veel haast hoeven we niet te maken vanmorgen. Waitomo staat bekend om zijn grotten met glimwormen en wij zitten op een camping daar slechts een kilometer vandaan. We hoeven dus niet zo vroeg op te staan om op de afgesproken plek te staan waar we onze gids zullen ontmoeten.

We hebben niet gekozen voor de bekendste grot, oftewel de Glowworm cave, om te voorkomen dat we straks met tientallen andere (luie) toeristen 45 minuten in een bootje zitten. Wij kiezen de Ruakari Cave. Een langere excursie (2 uur) waarbij we een ondergronds pad volgen onder begeleiding van een gids. Het pad leidt naar stalagmieten, stalactieten en glimwormen langs ondergrondse riviertjes.

De Nieuw-Zeelandse glimworm is een andere soort dan de vuurvliegen en glimwormen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië, die tot de kevers behoren. De glimwormen in Waitomo zijn de larven van muskietachtige muggen, die dunne hangende webben spinnen om insecten te vangen. De glimwormen lokken hun prooi met hun groene licht, hoe hongeriger hoe helderder ze glimmen. Uiteindelijk gaan de larven zich verpoppen waarna er uiteindelijk muggen uit hun cocons kruipen. Hierna leven ze nog slechts drie dagen om zich voort te planten.

De stalagmieten en stalactieten hebben we al eens vaker gezien en ook dat verveeld niet gauw. Nu zijn we er uiteraard voor de glimwormen en het is fascinerend om te zien. De lichtjes aan het plafond en wanden werken als een soort sterrenhemel en heeft iets magisch. Als je deze beestje echter van dichtbij ziet en hoort hoe gruwelijk (details bij thuiskomst persoonlijk ;)) zij hun slachtoffers om het leven brengen, lijkt het wel een soort van Alien-horrorfilm.

Na dit ondergrondse avontuur rijden we een aantal uren door een ietwat saai landschap van Waitomo naar het Coromandel schiereiland. Hier krijgen we meteen weer een bergpas voor onze kiezen en is het landschap meteen weer een stuk aantrekkelijker. Temeer omdat we vanaf de bergen een prachtige uitzicht hebben over de grote oceaan.

Rond een uurtje of twee komen we aan bij Hot Water Beach. Bij Eb borrelt hier een warmwaterbron op uit het zand en mensen komen hier om voor zichzelf een geneeskrachtig bad van bron- en zeewater te graven of gewoon lekker in het warme water te luieren. Het is nog geen eb als wij aankomen maar zien wel links en rechts mensen driftig (behoorlijke) gaten graven. Wij vinden het prima zo, het is gewoon een heel mooi strand en we blijven hier graag even in het zonnetje zitten. Het zeewater is hier overigens ook niet koud, mogelijk het de warmwaterbron hier iets mee te maken.

Het strand van het naastgelegen Hahei is overigens ook niet verkeerd en hier sluiten we onze dag af voordat we voor het laatst een kampeerplek opzoeken. Morgen gaat onze reis naar Auckland waar we nog twee nachten in een hotel hebben.

1. Joke:
    Absolutely stunning!
  2. Mieke:
    27 mei 2018
    Allemachtig prachtig... goeie reis terug down to earth !
  3. Anouk:
    27 mei 2018
    Schitterend mooi wat maken jullie weer een hoop mooie dingen mee geweldig
  4. Ina Wille:
    geweldig allemaal, genieten
  5. T.Harteveld:
    28 mei 2018
    vandaag jullie mooie reisverhalen van de laatste dagen gelezen en de mooie foto,gezien. heb er weer van genoten op mijn (nu al dagenlang)zonnige balkon.
    groeten van Tine