Forgotten world highway

24 mei 2018 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Donderdag 24 mei 2018

Vanmorgen zien we eindelijk de bulderende golven die we de hele nacht gehoord hebben. Forse golven, dit stuk wordt dan ook niet voor niets "the high surf highway" genoemd. De plek schijnt een paradijs te zijn voor surfers.

Wij gaan op pad en hopen nog iets van de kenmerkende Mount Taranaki te zien maar helaas, hij doet hard z'n best maar krijgt zijn kop niet uit de wolken en we zien alleen het onderste deel. Dan maar, zoals gepland, "the forgotten world highway" op. De weg van 155 km is een van New Zeelands oudste routes en leidt over oude Maori handelsroutes, historische dorpjes, onaangeroerde regenwouden en prachtige vergezichten. Op de hele route zijn 0 tankstations, is er 0 bereik op de telefoon, is er 1 tunnel waar maar 1 auto tegelijk doorkan, is 12 km onverhard, zijn er slechts 3 openbare toiletten en is er 1 onafhankelijke republiek.

In het begin rijden we door prachtige landschappen die wederom zo uit Lord of the Rings zou kunnen komen. De groene glooiende heuvels doen vermoeden dat we bij de volgende bocht "the Shire" binnenrijden en kijken we uit voor overstekende Hobbits. Dit gaat over in een bergpas door een fantastisch regenwoud maar niet zou onderdoen in dat programma over de gevaarlijkste wegen ter wereld.

Halverwege de route komen we aan in Whangamomona. Het dorp van dertig inwoners scheidde zich af van Nieuw Zeeland en riep zichzelf uit tot onafhankelijke republiek nadat de NZ regering had bepaald dat het dorp in een andere provincie kwam te liggen. Uiteraard een publiciteitsstunt die het dorp op de kaart heeft gezet. In het lokale hotel dat ook dienst doet als regeringszetel en douanekantoor, drinken we een kop koffie en halen we een stempel voor in ons paspoort. Het dorp doet voor de rest een beetje aan als een spookstad waar je (volgens een van de bezoekers) net als in de film "wrong turn", waar mensen die een verkeerde afslag nemen en in een soortgelijk dorpje ver van de buitenwereld terechtkomen, gruwelijk aan je eind zou kunnen komen.

Vanuit Whangamomona volgt een bizar smalle, gedeeltelijk onverharde tunnel (waarbij de spiegels bijna langs de wand schrapen) en wederom een enorm gave onverharde rit door een regenwoud. Hierna komen we aan in Taumarunui waar we de afslag nemen naar het Tongariro National Park waar we morgen de Alpine Crossing (dagwandeling) willen lopen.

Vanaf het moment dat we bij het informatiekantoor van het park aankomen hebben we al een slecht voorgevoel. Er ligt sneeuw en er is weinig zicht. Als we bij de balie navraag doen blijken de vooruitzichten voor morgen nog slechter. Er is onweer, sneeuw en harde wind met gevoelstemperaturen van -17 voorspeld. Er zal sowieso met stijgijzers en onder begeleiding van een gids gelopen moeten worden en is het de vraag of deze het überhaupt verantwoordt vindt. Bovendien zal er onderweg niet veel gezien kunnen worden en dat is nou juist wel de bedoeling op een van de mooiste dagwandelingen ter wereld. Het is niet anders en we besluiten er vanaf te zien. Geen Mordor en Mount Doom (zoals het gebied en vulkaan heten in Lord of the Rings) voor ons. Jammer we hadden echt zin in deze uitdaging. We besluiten maar even in de sneeuw te spelen terwijl Mount Doom op de achtergrond zich toch nog even een klein beetje laat zien.

Lang zijn we niet teleurgesteld. Veel bezienswaardigheden zijn vanwege tijd op onze reservelijst terechtgekomen. Eens kijken wat het alternatief wordt.

1. Michel:
    Mooie foto's frodo.
  2. Joke:
    24 mei 2018
    Wat avontuurlijk weer.....moet er even niet aan denken. Ja jammer van die wandeling maar verstandig!!!
  3. Astrid & Peter:
    24 mei 2018
    Prachtige omgeving weer. Jammer dat het oorspronkelijke plan niet door kan gaan, maar zoals jullie al zeggen: er zullen nog genoeg alternatieven over blijven.
  4. Anouk:
    24 mei 2018
    Prachtige foto's weer en gelukkig hebben jullie altijd een plan B dus veiligheid voor alles en er komt nog genoeg moois op jullie pad
  5. Jolien:
    Prachtige foto's!