Laatste etappe

30 mei 2019 - Bangkok, Thailand

Zondag 26 mei 2019

Onze eiland avonturen zitten erop. Om 11 uur verschijnt er een Songthaew die ons naar de pier van Thongsala brengt. We hebben een combinatie ticket gekocht en voor nog geen 25 euro p.p worden we naar Bankgkok gebracht. Vliegen zou ons 100 euro p.p. kosten en dan komt het transport naar en van luchthaven er nog bij. We willen in Bangkok nog wat leuks doen dus gaan we voor de financieel aantrekkelijkste optie.

Om 12:30 beginnen de motoren van boot te ronken en komen we in beweging. 45 minuten later stoppen we even om wat passagiers in Koh Samui uit te laten stappen maar vanaf daar gaat het rechtstreeks door naar Don Sak.

Op de pier staat een bus op ons te wachten en deze brengt ons door naar Surathani. Hier worden we geconfronteerd met het feit dat we de goedkope optie hebben gekozen. Onze bus rijdt naar een aftandse afgelegen plek op een industrieterrein net buiten Surathani. Dit blijkt een terrein van de busmaatschappij te zijn. Overal staan afgedankte bussen en liggen er reserveonderdelen. Het lijkt wel een soort schroothoop. In een soort wachtruimte (waar gelukkig wel iets te eten en te drinken te krijgen is) wachten we hier drie uur op onze aansluitende bus naar Bangkok.

Gelukkig kunnen we ons vermaken met een boek en een biertje op z’n tijd en vliegt de tijd uiteindelijk voorbij.

Stipt 19:30 vertrekt onze bus en we weten de plekken helemaal achterin met d ste beenruimte te scoren. Als het lukt willen we nog wel even wat slapen en we beseffen ons dat dat mogelijk nog lastiger is dan in een vliegtuig. We bereiden ons voor op een lange nacht.

Maandag 27 mei 2019

Om 0:45 worden we wakker gemaakt. We gaan even stoppen. 40 minuten om wat te eten te scoren en eventueel jeweetwel te doen. Daarna gaat het in één streep door naar Bangkok.

Om 19:00 komen we, na een nacht met gebroken slaapjes aan op de boulevard naast Kao San Road waar we ook ons eerste hotel hadden. We zitten nu een straat verderop. Het eerst we daar doen is maar eens goed ontbijten.

Aangezien onze kamer nog niet klaar is, trekken we er maar even op uit en laten ons maar eens onder handen nemen. De een gaat naar de pedicure en de ander naar de kapper. Hierna lunchen en shoppen we nog wat waarna we kunne inchecken in onze kamer. De middag brengen we aan het zwembad door.

Uiteraard is een bezoek aan Thailand niet compleet zonder Thaise massage en dus laten we na het avondeten onze nek en rug eens goed onder handen nemen. We kunnen nu met onze neus onze tenen aanraken ;-)

Dinsdag 28 mei 2019

Onze laatste dag vandaag.

We hebben eigenlijk niet zoveel plannen. Wat we in Bangkok wilden zien, hebben we gezien. Het enige wat we willen doen is nog een beetje van de sfeer en het straatleven genieten.

We lopen nog even naar het streetfood restaurant van Jay Fei, de enige streetfood kok die ooit een Michelin ster kreeg. We kennen haar van een fantastische documentaire op Netflix (kijken!! Een mooie weergave van de streetfoodcultuur in Thailand) en we hadden haar graag nog even aan het werk gezien, terwijl ze met haar bekende, extravagante veiligheidsbril op staat te wokken. Helaas is ze (juist) vandaag gesloten.

Na de middag aan het zwembad, sluiten we de dag af met een etentje en een laatste rondje door onze (zeer) levendige buurt. Nogmaals vragen we ons af waarom Thailand nooit op onze oorspronkelijke lijst heeft gestaan en pas naar voren kwam omdat Sri Lanka vanwege het terrorisme niet door kon gaan. Thailand heeft ons zeer positief verrast...en er zijn nog een hoop plekken daar die we zeker nog eens gaan bezoeken....voor nu is het weer mooi geweest. Morgenvroeg staat er om 6 uur een taxi voor de deur die ons naar het vliegveld zal brengen. Met enige tegenzin gaan we naar bed...